SVT:s rundringning till de åtta riksdagspartierna visar att de ekonomiska satsningarna för valkampanjerna är väldigt olika. Vänsterpartiet satsar minst med tio miljoner, medan Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet lägger cirka sjuttio miljoner kronor.
Michael Arthursson är partisekreterare för Centerpartiet:
– Man kan göra lite fler grejer med mer pengar, och man kan göra vissa saker lite proffsigare. Men i grunden handlar det ju om vad man har för politiskt budskap, säger han.
Centerpartiet ett rikt parti
Centerpartiet har god ekonomi, och en stor andledning till det är att partiet 2005 sålde de tidningar de ägde. Totalsumman för försäljningen uppgick till 1,8 miljarder.
Trots den goda ekonomin har Centerpartiet den senaste tiden brottats med låga opinionssiffror och har enligt flera mätningar svårt att klara fyraprocentsspärren till riksdagen.
– Centerpartiet satsar för sin överlevnad, säger Bo Krogvig som arbetat med valkampanjer i trettio år och 2010 var Socialdemokraternas valgeneral.
Trendigt med reklamfilm
Bo Krogvig är tveksam till om en väl tilltagen kampanjbudget kan rädda ett parti som är i en kris.
– Hade bara kampanjbudgeten avgjort vem som skulle vinna val så skulle vi ha högerregeringar i alla demokratier eftersom de i regel har mer pengar, säger Bo Krogvig.
Reklamfilm och personlig kontakt är trenderna i årets valkampanjer. Flera partier väljer bort reklam i tv och satsar mer på att föra fram sitt budskap på internet. Som Moderaterna, som nyligen lanserat en ny reklamfilm, för just internet. Den kommer även att visas på bio.
– Den här filmen passar bättre när man har lite tid att titta, som på bio eller på nätet. Det går att göra mer nu, digitalt och på nätet, och kostnaderna blir också lägre, säger Per Nilsson (M) som är kommunikationschef för Moderaterna.
Även Centerpartiet satsar mycket på att vara aktiva på nätet:
– Det är mer tyngdpunkt på digitala medier nu än förut, och vi är på Facebook, Twitter och på vår webbplats. Så det är mer utvecklat nu än för fyra år sedan, säger Michael Arthursson (C).
Så mycket lägger partierna på valkampanjer
Moderaterna: 65 miljoner
Satsar mest på: Personlig kontakt och dörrknackning, reklamfilm på bio och internet.
Centerpartiet: 70 miljoner
Satsar mest på: Personlig kontakt, digitala kanaler och sociala medier. Kommer även satsa på tv-reklam.
Kristdemokraterna: 25 miljoner
Satsar mest på: Personlig kontakt. Annonser på nätet.
Folkpartiet: 30 miljoner
Satsar mest på: Webb och reklamsatsningar av olika slag.
Socialdemokraterna: 70 miljoner
Miljöpartiet: 20 miljoner.
Satsar mest på: Har anställt ett nytt digitalt team och kommer att vara aktiva på sociala medier. Vill synas på tåg och i kollektivtrafik.
Vänsterpartiet: 10 miljoner
Satsar mest på: Annonser och rörlig bild på webben, och möjligen på bio.
Sverigedemokraterna: 50 miljoner kronor
Satsar mest på: Tv-reklam, reklam utomhus och postala utskick.