I ett pilotprojekt 2019 som syftade till att förbättra elevernas psykiska hälsa testade Øregård gymnasium i Danmark att ta bort betyg. I stället fick eleverna löpande utvärderingar kring sina kunskaper. Konceptet visade sig vara så framgångsrik att nu inga elever ges betyg under sina första tre månader på gymnasiet.
– Eleverna mådde mycket bättre. Dessutom presterade elevkullen i pilotprojektet väldigt bra på slutprovet i årskurs tre, säger läraren Peter Brøndum som var ansvarig för projektet.
Situationen i Danmark gällande elever som upplever ohälsosam stress kopplat till skolan liknar den i Sverige. Det menar Niels Ulrik Sørensen som är ungdomsforskare i Danmark. En skola utan betyg har han svårt att föreställa sig. Däremot kan en reducerad betygskala vara både genomförbart och ge positiv effekt på elevernas hälsa.
– Vi har haft betyg så länge att eleverna i dag identifierar sig med det. Att ersätta betyget med exempelvis återkoppling och diskussion skulle kräva stora resurser i skolan, säger han och fortsätter:
– Nyligen har reformkommissionen lagt ett förslag om att ta bort den högsta nivån i betygsskalan. Det skulle kunna minska stressen som är kopplad till prestation.
Se mer om skolforskning i Det svenska skolexperimentet i Vetenskapens värld på måndag den 22 maj kl 20:00 i SVT2 eller på SVT Play.