Det är i en ny undersökning från Sifo som svenskarnas nya inställning till olika dejting-appar skärskådas. Slutsatsen man kan dra är främst att unga alltmer använder mobil-appar i sitt sökande efter kärlek. I åldersgruppen 15-34 år är det ungefär en tredjedel som dejtar med olika onlinetjänster. Tinder är i den åldersgruppen den dominerande appen; näst mest använd är Tinders konkurrent Badoo.
Hela 19 procent, alltså var femte svensk, i åldersgruppen 15 till 34 år har någon gång använt dejtingappen Tinder. Bland dessa yngre svenskar är de övriga tjänster som tycks vara populära Badoo (10 procent) och Happy Pancake (9 procent).
I åldersgrupper från 35 år och uppåt används också internet i kärleksjakten, men här är det fortfarande de något äldre dejtingstjänsterna Match och Mötesplatsen som dominerar användandet.
Sammanlagt bland svenskarna säger sig dubbelt så många kvinnor som män använda Tinder, enligt Sifo-undersökningen. Om detta är verkligt förhållande eller ett resultat av hur ärliga svar olika grupper ger på den här frågan är förstås osäkert. Bland unga män dominerar enligt Sifo-undersökningen Tinders konkurrent Badoo.
Olika metoder att ”matcha” rätt personer
Tidigare undersökningar från RFSU har visat att ungefär hälften av vuxna svenskar (48 procent) uppger att de har använt internet på olika vis i kärleksjakten. Men då räknas även annat än rena dejtingtjänster in.
De olika tjänsterna varierar dock en hel del i fråga om hur de parar ihop personer med varandra. Flera av de nyare dejting-apparna, som Tinder och Badoo utgår från gemensamma intressen och vänner på Facebook, samt geografisk närhet.
De traditionellt största tjänsterna däremot utgår från ett slags personlighetsanalys. Den här bygger i sin tur på forskning om vilka typer av personligheter som brukar gå ihop bra, och en framstående relationsforskare som också agerat konsult åt en stor dejtingtjänst är Helen Fisher.
Hormonstyrda personlighetstyper
Hon menar att hur vi reagerar på vissa hormoner i kroppen, bland annat lyckohormonet serotonin och belöningshormonet dopamin. För många gäller att lika personligheter är det som fungerar, enligt Helen Fishers forskning.
– Det har visat sig att personer som är väldigt beroende av dopaminkickar kan anses hysa en viss personlighet, som jag kallar utforskare. De dras naturligt till andra utforskare. Personer som däremot är väldigt styrda av serotonin kallar jag för byggare. De tenderar att vara ganska traditionella och gillar andra som har samma personlighet, hävdar Helen Fisher.
”Motsatser attraherar bara vissa”
För vissa personligheter gäller det alltså att vara lika enligt hennes teori. Men för andra personligheter hävdar Helen Fisher att motsatserna attraherar varandra. Det gäller personer som hon menar är mer styrda av hormonerna testosteron och östrogen.
– I de andra två personligheterna så är det deras motsatta position som attraherar. De testosteronstyrda som är analytiska och logiska typer söker sig till östrogenstyrda som är empatiska, känslosamma och socialt kompetenta, hävdar Helen Fisher.
”Ovetenskapliga personlighetstester”
Helen Fisher är dock inte en helt opartisk forskare utan också rådgivare åt en av världens största dejtingtjänster Match.com. Och hennes teorier om vilka personligheter som passar ihop ifrågasätts nu av andra forskare, som menar att testerna bygger på en helt ovetenskaplig grund.
– Det finns en del av forskarvärlden som inte själva har ekonomiska intressen i det här, och inom den här opartiska forskarvärlden råder ett ganska spritt konsensus att personlighetstesterna inte kan lyckas med det där som de påstår. Om de här dejtingsajterna kunde visa upp en enda vetenskaplig studie som visade att dejtingsajter med personlighetstester verkligen kunde skapa lyckliga par, och inte bara få ihop en första dejt, i så fall skulle jag ta tillbaka min kritik, säger Eli Finkel, professor i socialpsykologi.
Trots kritiken så är de dejtingtjänster som använder såna här personlighetstester fortfarande väldigt populära, både i Sverige och i övriga världen. De dominerar enligt den nya Sifo-undersökningen bland dejtingtjänsterna som används av folk från 35 år och uppåt.
Nya mobilappar som Tinder och Badoo har däremot helt skippat de tidskrävande personlighetstesterna. Användarna får själv bedöma vilka profiltexter och bilder som gör att de vill försöka skapa en matchning med en tänkbar dejt.
Fotnot: Frågorna i Sifo-undersökningen är ställda före sommaren och de senaste månadernas förändringar är inte med.
Mer om forskningen kring dejtingtjänster, och forskarnas egna förslag till en framgångsrik dejting: Vetenskapens värld 5 september 20.00 i SVT2 och SVT Play