Tre biologiska robotar med flimmerhår åt olika håll.

Bio-robotens simstil påverkas av dess ”frisyr” av flimmerhår. Klicka på videon för att se hur robotarna simmar runt bland nervceller för att laga det som är skadat. Foto: Gizem Gumuskaya

Forskare programmerar våra celler för uppdrag i kroppen: ”Nästan oändliga möjligheter”

Den nya biologiska roboten är gjord av celler från vuxna människor och har potential att läka sår, ta bort tumörer och bota sjukdomar. Men hur vi kan kontrollera denna vilda organism är fortfarande en utmaning.

Små biologiska robotar ska i framtiden kunna utföra uppdrag i kroppen. Den flercelliga organismen heter Anthrobot och har förmåga att läka andra celler. Nu har den för första gången skapats av celler från en vuxen människa. Eller mer specifikt: Hudceller från slemhinnan i luftstrupen.

Det här öppnar upp möjligheten att förstå hur vi kan omprogrammera våra egna celler för att bota sjukdomar. Det kan bland annat eventuellt handla om att ta bort plack i artärer, reparera skador på ryggmärgen eller näthinnan eller att transportera läkemedel till specifika delar i kroppen.

Nya läkemedel

– Det är ett väldigt tidigt stadium på ett område med nästan oändliga möjligheter, säger Volker Lauschke, som är professor i translationell farmakologi vid Karolinska Institutet och har läst studien.

En tidigare skadad nervcell börjar växa ihop efter att Anthrobots har varit där och reparerat. Foto: Gizem Gumuskaya et al. 2023 Advanced Science

Går ännu inte att styra

Med behandling som är baserad på patientens egna celler minskar risken för immunreaktioner. Precis som alla hudceller i kroppen bryts Anthrobots ner naturligt efter en viss tid, vilket minskar risken för vissa biverkningar.

Men hittills har Anthrobots bara testats i laboratoriemiljö. Volker Lauschke hoppas på fler studier för att förbättra kontrollen.

– Nu rör de sig i loopar och cirkulerar på ett slumpartat sätt. För att detta ska vara till nytta så behöver man lära sig att styra Anthrobots för att ta sig till specifika områden, som en tumör.

Studien är publicerad i Science Advance och inspirerad av forskning på Xenobots, biologiska robotar baserade på stamceller från grodor.

Hår från vår luftstrupe gör att roboten simmar

Biologiska robotar monterar ihop sig själva i en laboratorieskål till små kluster, kallade organoider. Den här processen får skjuts av att ske i en näringsrik vätska. Beroende på sammansättningen av vätskan så kan organoiden få olika former.

De simmar genom att vifta med flimmerhår på sin yta, vilket är en egenskap som slemhinneceller i luftstrupen på människor har och som användes i studien. I halsen fungerar flimmerhåren för att rensa luftvägarna och för att transportera bort överskott av slem och andra oönskade partiklar tillbaka till munnen. På en Anthrobot fungerar det här istället för att ta sig framåt.

Nya läkemedel