Åsikter om hur digitala medier påverkar barns utveckling går isär. Vissa menar att skärmar förbättrar språkutveckling hos barn och ökar deras förståelse för världen. Andra misstänker att de skadar barns förmåga till uppmärksamhet och socialt samspel.
Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att barn som är under två år inte använder skärmar överhuvudtaget. Och för barn mellan två och fem år gäller en timme om dagen.
Hur mycket vet vi egentligen?
Enligt Mikael Heimann, professor emeritus i utvecklingspsykologi, är rekommendationerna orealistiska och saknar hänsyn till hur barnen använder sig av sina skärmar.
Mikael Heimann leder baby- och barnlabbet vid Linköpings universitet som följt 115 familjer för att se hur skärmar påverkade barnens utveckling.
85 procent av barn under två år tittade på TV varje dag. Två av tre använde en smartphone dagligen.
De såg ett negativt samband mellan TV-användning och barns språkutveckling. Att läsa tillsammans med familjemedlemmar å andra sidan hade ett positivt samband.
Enligt Michael Heimann är det inte nödvändigtvis skillnaden mellan att lära sig av böcker och TV som är stor. Skillnaden är att barn oftast är ensamma med sitt skärmtittande och sin inlärning.
– Det är inte så att barn inte lär sig men de lär sig långsammare, säger Mikael Heimann.
Ny teknik kan förändra inlärning
Han poängterar att ny teknik såsom iPads bara funnits i 10 år och att det är för tidigt att dra slutsatser om hur digitala medier kommer att påverka barn i framtiden.
Däremot tror han att det finns en risk att vi blir ‘lurade’ eftersom vår hjärna är skapad att hela tiden söka ny information. Den får vi genom sökfunktioner såsom Google, men det finns en risk att vi inte tolkar informationen på rätt sätt.
-Vi tror att vi får ett svar men vi får inte förståelse. Förståelse är något som tar längre tid, säger Mikael Heimann.
Programmet ”Skärmgenerationen” sänds i Vetenskapens värld måndag 7 september 20.00 i SVT2 och på SVT Play från den 6 september.