Det blir fler och fler bilar på våra vägar. Samtidigt inser nog alla att något måste göras för att minska de klimatpåverkande utsläppen. Att då skaffa en snålare eller en elektriskt laddbar bil kan verka logiskt.
Men så enkelt är det inte.
Måste räkna på hela livscykeln
Katja Tasala Gradin forskar på produkters totala klimatpåverkan och hon hävdar att det för miljöns skull är bättre att köra en gammal bil än en ny.
– Om man bara jämför användningsperioden är det bättre med en bränslesnålare bil men om man tittar på hela livscykelperspektivet, vilket man borde göra, är det bättre att använda den gamla bilen en längre tid, förklarar Tasala Gradin, som är doktorand på KTH.
Miljöbilar och supermiljöbilar subventioneras med statliga skattemedel men de kanske inte är så klimatsmarta som vi tror om man även räknar in tillverkningsprocessen.
Stora utsläpp innan bilen börjat rulla
– Redan innan en bil har rullat en enda meter så har du gigantiska utsläpp av koldioxid så det kanske är bättre att köra den gamla bilen ett tag till, säger Katja Tasala Gradin.
Nya bilar är som datorer på hjul och det finns många komponenter som vid produktionen har en klimatpåverkan. Elbilarnas batterier är ett exempel.
– Litiumjonbatterierna är nog bland de värre delarna.
Hur ska man veta vilka bilmodeller som är mest klimatpåverkande?
– Det är jättesvårt, framförallt för en konsument. Det har jag insett först när jag har börjat forska på det här, hur komplicerat det är, säger Katja Tasala Gradin.
FAKTA
Enligt Mike Berners-Lee som är ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University kan en ny elbil släppa ut mer koldioxid än en gammal bensinbil.
I senaste numret av Teknikens Värld ges exempel. En tio år gammal Volvo XC90 V8 som släpper ut 317g/km skulle på fem år eller 6.000 mil släppa ut 19 ton koldioxid. Samtidigt har en ny elbil, VW e-Golf, bara under tillverkningen släppt ut cirka 23,4 ton koldioxid innan den ens har nått kunden.