För att kunna utreda en flygolycka är det oerhört viktigt för haveriutredarna att hitta de skadade flygplansdelarna. Det visar fallet med det Air France-plan av typen A380 Airbus, vars motor exploderade ovanför Grönland 2017.
– Jag måste erkänna att jag tänkte: “Skit, nu är det kört”, säger flygvärdinnan Silvie Schurck, som tillsammans med övriga 496 personer ombord överlevde olyckan, efter en nödlandning i Kanada.
Motbevisade felaktig hypotes
Efter två års letande efter motordelarna och ytterligare tid för att undersöka metallkomponenterna kunde den franska haverikommissionen BEA slå fast att den hypotes som först lagts fram, att motorn skadats av en mekaniker vid en inspektion, var fel.
Den verkliga orsaken berodde på tillverkningsprocessen av motordelarna. Resultatet av utredningen har nu lett till att tillverkningen har setts över och att de över hundra plan som flyger med samma motorer har inspekterats ytterligare för att försäkra att flygningar med dem är säkra.
Hör ombordpersonalen berätta om olyckan – och se när utredarna till slut lyckas gräva fram den försvunna motordelen ur isen, i klippet ovan.
Vetenskapens värld – Flygkraschexperterna finns nu att se i SVT Play, eller i SVT2 20:00 den 14 februari.