Majoriteten av alla nya relationer startar i dag på nätet, i regel via en dejtingapp. Efter att dejtingsajterna flyttade in i appar i telefonerna för tio år sedan har utvecklingen exploderat.
Nu studerar allt fler forskare vad det här sättet att söka kärlek på kommer att innebära för relationerna som skapas.
– Dejtingsajterna gör att kärleken blir som en marknadsplats där vi fostras att tro att människor är utbytbara, säger Eva Illouz, professor i sociologi vid Hebreiska universitetet i Jerusalem och högskolan EHESS i Paris, till SVT.
För många val för hjärnan
Hon syftar på en teori som kallas “choice overload” och som handlar om att den mänskliga hjärnan har svårt att hantera för många val. När utbudet blir för stort får vi svårare att sortera, och det vi väljer blir mindre värdefullt för oss.
Teorin om choice overload är hämtad från ekonomisk forskning. Andra forskare kritiserar teorin och menar bland annat att den inte kan överföras till människors kärleksliv.
– Kärlek har alltid handlat om att välja och välja bort, säger Marie Bergström, forskare i sociologi vid Institutet för demografiska studier i Paris.
Hon menar att dejtingsajterna inte förändrar själva kärleken, men att de avslöjar vilka processer som alltid finns när vi söker nya partners.
Se “Nätdejtingboomen” på SVT Play , eller i Vetenskapens Värld på Måndag 6 mars, 20.00 i SVT2. Det är ett program om forskning kring nätdejtingens effekter på oss och på våra relationer.