-Man vill ju prata med folk och inte med platser. Telefonen är ju ett socialt kommunikations-medium och vi vill prata med personer och det där med att vi måste ringa till en plats för att få tag på just den där personen gäller inte längre, säger Oskar Juhlin som är föreståndare på Mobile Life Centre i Kista där man forskar kring sociologi, teknik och design när det gäller mobiltelefoner.
Hur ser det ut om två år?
-Man kan ju snarare fundera på i vilka situationer vill man ringa till platser, kommer det att finnas telefoner som är mer platsspecifika? Alltså, man skruvar fast en telefon på Rapports nyhetsredaktion så kan man ringa till den och prata rakt ut som i en högtalare. Det kan jag tänka mig kommer i framtiden men då blir det ju mer tydligt att man ringer till en plats.
Nätsurfandet ökar
I den rapport som Post- och Telestyrelsen presenterade i dag går det också att läsa om att nätsurfandet via mobiltelefon ökar kraftigt och utvecklingen liknar den man kan se när det gäller folks användning av datorer – mobiltelefonen blir en konkurrent till den bärbara datorn.
-Det kommer verkligen starkt. Folk vill ju ha tillgång till datakraft vart man än är och vi kommer också att få se ännu fler applikationer till mobiltelefoner. Det kommer att bli fler navigeringstjänster och tjänster som hänger ihop med platser, förklarar Oskar Juhlin.
Det ökade surfandet i mobilen beror delvis på att nätet har byggts ut, men den största orsaken är enligt Oskar Juhlin att det nu blir allt vanligare med fasta betalningsmetoder.
-Nu kan man surfa för ett fast belopp. Det har varit lite av vilda västern tidigare och kunderna har varit osäkra på hur mycket det kostar.
Men Sverige leder inte utvecklingen när det gäller nätsurfande. Sedan länge har vi blivit ifrånsprungna av länder i Asien.
-Den tiden har nog passerat när vi i Sverige var någon slags ledare, avslutar Oskar Juhlin.
Johan Lundin
Svenska telemarknaden 2009
De sammanlagda intäkterna från den svenska telemarknaden (mobila samtals- och datatjänster, fast telefoni, internet samt datakommunikation) uppgick 2009 till 50,5 miljarder kronor, en ökning med två procent jämfört med 2008.
Den allmänna trenden är tillväxt för mobila tjänster medan fasta tjänster minskar eller står still.
Intäkterna för mobila samtals- och datatjänster ökade med nio procent till 22,2 miljarder kronor. Samtidigt ökade antalet abonnemang med sju procent till 11,6 miljoner. Mobila bredband stod för den största delen av uppgången, de ökade med 50 procent.
I slutet av 2009 fanns 4 596 000 internetabonnemang i Sverige. 16,3 miljarder sms skickades under året.
PTS