Det har länge varit känt att musik är bra för barns utveckling av hjärnan. Men ny forskning från Nortwest University i USA visar att de barn som bara passivt sitter med på musikundervisningen inte utvecklas lika mycket som barn som aktivt engagerar sig.
Forskarna ville se om det hade någon betydelse hur mycket barnen engagerade sig i musikundervisningen, eller om det räckte med att de satt med och lyssnade. För att mäta hjärnaktiviteten använde man sig av elektroencephalografi (EEG), vilket innebär att elektroder fästs på huvudet och fångar upp hjärnans elektriska signaler. Under tiden fick barnen möjligheten att prova olika typer av instrument på lektionerna i musik.
Resultaten visar tydligt att barn som regelbundet och aktivt deltog i musikundervisningen på skolan uppvisade en klar förbättring i hur hjärnan bearbetar språk och läsförståelse jämfört med deras mindre engagerade klasskompisar.
Syftet med studien var också att se hur man kan hjälpa barn med lägre socioekonomisk status i det amerikanska samhället. Dessa barn har ofta ett sämre ordförråd med sig hemifrån vilket innebär en större risk för dem att halka efter i skolan. EEG-resultaten visade att det är just den delen av hjärnan, som ofta är försvagad hos dessa barn, som aktiveras när de engagerar sig i musikundervisningen.
Studien ”Engagement in community music classes sparks neuroplasticity and language development in children from disadvantaged backgrounds” publiceras i tidskriften Frontiers in psychology.