• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ny utredning: Stoppa motorvägar – biltrafiken måste minska

Uppdaterad
Publicerad

En omställning till elbilar räcker inte för att stoppa koldioxidutsläppen enligt Klimaträttsutredningen som presenteras idag. Trafikverket bör få nya instruktioner så att flyg- och bilresor minskar och att fler cyklar, går eller åker tåg istället.

Sju av åtta riksdagspartier är överens om att år 2045 ska Sverige ha nettonoll utsläpp av växthusgaser. Då är eldrift av bilar och lastbilar en viktig klimatlösning.

– Elektrifieringen är lovande, men den räcker inte till för att klara klimatmålet till 2030. Sen kräver även elbilar resurser, metaller och energi så det finns fortfarande anledning att vara effektiv med de fordon vi använder och köper, säger Anders Roth som är transportforskare på IVL Svenska miljöinstitutet och sekreterare i Klimaträttsutredningen.

Trafikverket ska räkna på effektivare transporter

Främst är det Trafikverket som ska få förändrade instruktioner enligt utredningens förslag så att myndigheten planerar för minskad trafik framöver, inte att den ökar som i dag. Det innebär att många planerade motorvägsprojekt aldrig kommer att byggas om regeringen väljer att följa utredningen.

– En nollväxt av biltrafiken utifrån planeringen skulle innebära att två tredjedelar av pengarna till dagens vägprojekt inte är lönsamma, enligt Anders Roth.

Dagens köpcentrum är byggda för bilar

Klimaträttsutredningen anser att samhället måste bli mer transporteffektivt så det blir smidigare att cykla, gå eller åka kommunalt, särskilt i städerna. Kommuner behöver planera för att arbetsplatser, förskolor och affärer enkelt kan nås utan egen bil.

– Köpcentrum till exempel, där man måste ha bil för att åka och handla på ett rationellt sätt, där har vi byggt fel, anser Anders Roth.

Snabbare kraftledningsbyggen med miljöundantag

Utredningen tillsattes för tre år sedan av den socialdemokratiska och miljöpartistiska regeringen och har också tittat på hur tillstånden kan snabbas på för alla nya kraftledningar som krävs för att nå klimatmålen och en fördubblad elkonsumtion. Vissa förändringar av miljöbalken föreslås så att nya högspänningsledningar undantas från strandskydd och biotopskydd.

Försvarsmakten, Naturvårdsverket och Folkhälsomyndigheten bör också enligt slutbetänkandet ta fram vägledningar för var nya elkraftledningar kan byggas så att de stör militär och fåglar minst och magnetfältsnivåer är säkra för människor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.