Mellan 30-40 procent av mode som köps online skickas tillbaka. Enligt Anna-Maria Petisme, industridoktorand vid Högskolan i Borås, är e-handelsföretagen mycket angelägna om att den siffran ska minska.
– De flesta brottas med lönsamheten och det är dränerande för ekonomin att behöva ha en hel organisation bakom som kan packa upp och bedöma alla varor som kunder skickar tillbaka.
Digital storlekstvilling för varje kroppsdel
Inom branschen arbetas det med att ta fram nya tekniska lösningar för att hjälpa onlineshoppare att hitta rätt storlek på kläder och skor direkt. Ett exempel är den norska entreprenören Petter Hellevik som har utvecklat en programvara där artificiell intelligens används för att analysera kunders köphistorik. På det sättet kan kunden få fram en digital storlekstvilling för varje kroppsdel.
–Tekniken är enkel, men det bygger på att man är beredd att dela data med andra företag, säger Petter Hellevik i Vetenskapens värld.
Vägen för hållbara val
Än så länge finns programvaran endast som en testversion. Enligt Anna-Maria Petisme på högskolan i Borås är flera liknande tekniska lösningar på gång – men ingen har ännu gjorts tillgänglig för de som handlar online.
– Det har inte implementerats ännu, men jag tror att den här typen av ny teknologi är enda vägen för att få kunden att göra mer hållbara val.
Vill du se mer om att handla på nätet? Se Vetenskapens värld – E-handeln: Framtidens shopping på SVT Play eller måndag 29 mars klockan 20.00 i SVT2.