• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Att välja ett nyårslöfte som man själv tycker är attraktivt ökar chanserna att lyckas – men gå inte ut för hårt. Foto: TT

Så lyckas du hålla nyårslöftet

Uppdaterad
Publicerad

Brukar du ge något nyårslöfte? Det är ingen dum idé – om du förbereder dig innan och involverar dina nära och kära ökar chansen att lyckas.

– Att berätta för andra vad man har för nyårslöfte kan fördubbla chansen att lyckas, säger professor Per Carlbring som forskar på just nyårslöften.

Nytt år brukar betyda nya vanor, eller i alla fall försök till nya vanor. Ett hälsosammare liv, att träna mer, sluta röka eller ordna upp ekonomin är vanliga nyårslöften. I Sverige avger var femte kvinna och var åttonde man nyårslöften, enligt forskarna vid Stockholms och Linköpings universitet som just nu genomför en studie om hur bra svenskarna är på att hålla sitt nyårslöfte.

Redan nu finns det forskning som visar vad du kan göra för att öka chanserna att hålla ditt löfte.

– När man ger ett nyårslöfte är det viktigt att man gör det konkret och tydligt. Ett sätt att göra det är att involvera andra och kanske göra förändringar tillsammans med någon, säger Per Carlbring, som är legitimerad psykolog och professor vid Stockholms universitet.

Per Carlbring, som är legitimerad psykolog och professor vid Stockholms universitet. Foto: Anna-Karin Landin

För att lyckas ändra sina vanor är det viktigt att vara specifik, menar han. I stället för att ha som mål att få bättre kondition kan målet vara att kunna gå upp för trapporna till jobbet utan att bli andfådd.

Ett mätbart mål underlättar också möjligheten att lyckas. Istället för att ”spara pengar till semestern” kan målet vara att sätta in 500 kronor i månaden på ett speciellt bankkonto.

Mobilhyfs ny trend bland nyårslöften

Den nya forskningen ska också ta reda vilken typ av löften vi ger inför det nya året.

– En trendspaning vi har gjort under studiens gång är att det var fler som tog upp det här med mobilhyfs, att inte använda mobilen när man sitter på en middag med andra. Att inte köpa kläder på ett år är en annan trend som konkurrerar med de mer klassiska nyårslöftena, säger Per Carlbring.

Att välja ett nyårslöfte som man själv tycker är attraktivt ökar chanserna att lyckas – men gå inte ut för hårt.

– Om man är en soffpotatis och har Vasaloppet i mars som nyårslöfte är det inte realistiskt.

”Var beredd på bakslag”

Hur motiverad man än är kan det vara svårt att fullfölja sitt nyårslöfte. Amerikanska studier visar att endast 46 procent av de som avlade ett nyårslöfte höll fast vid det efter ett halvår. När rutinerna bryts, till exempel om man åker på semester, är det lätt att ge upp.

– Det är jobbigt att ändra en vana. I genomsnitt får man 17 bakslag, det ska man bara beredd på. Se det inte som något traumatiskt, det är en naturlig del i en beteendeförändring. Om man bestämt sig för att träna på tisdagar och torsdagar och det händer något som gör att man inte kan göra det är det viktigt att ändå komma tillbaka nästa vecka och inte ge upp, säger Per Carlbring.

Enligt en engelsk studie tar det i genomsnitt 66 dagar att ändra en vana, därefter blir det uthärdligt. Håller man ut i två månader är man alltså på god väg.

– Om man vill ha en beteendeförändring kan nyår vara ett bra tillfälle att göra det. Det kan vara en ”fresh start”, starten på ett nytt liv. Men det kan lika gärna vara när påsken börjar eller när man fyller år.

Vill du vara med i studien där man kan hjälpa forskningen samla in svenskarnas nyårslöften kan du anmäla dig här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.