Den nya studien, som publicerades i British Medical Journal i veckan, visar att försäljningen av sockersötad dryck sjunkit med 12 procent ett år efter att lagen införts.
Och bland fattiga hushåll, där problemen med fetma och diabetes är som störst, har försäljningen sjunkit med hela 17 procent.
Resultaten går i linje med andra studier som lyfts fram sedan skatten infördes i januari 2014.
Vill höja skatten ytterligare
Siffrorna är högst problematiska för läsklobbyn som plöjt ner stora summor för att slå fast att en skatt inte är rätt väg att gå för att komma tillrätta med Mexikos galopperande ohälsotal.
Den nya studien ger också ytterligare vind i seglen för de experter som menar att skatten borde höjas till 20 procent, från dagens 10 procent.
Pengarna som skatten genererar ska bland annat användas till gratis dricksvatten i skolor – något som ofta saknas – och andra fetmabekämpande åtgärder.
”Bäst” på att dricka läsk
I dag vet man att det finns ett klart samband mellan intag av sockersötad dryck och fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar – och Mexiko har länge haft stora problem med just fetma och diabetes.
Mexikanerna är bland annat världsmästare på att dricka läsk och snittar 163 liter per person och år, hela 40 procent mer än tvåan USA.
Och för några år sedan gick man dessutom om just USA i den famösa tävlingen världens fetaste land.
Drygt 70 procent av de vuxna mexikanerna är överviktiga. En tredjedel är kraftigt överviktiga och antalet invånare som lider av diabetes är rekordhögt.
Omkring 10 miljoner eller en sjättedel av den vuxna befolkningen lider av diabetes och enligt landets nationella diabetesförening orsakar sjukdomen 70.000 dödsfall om året.
Säljer mer vatten
Den aktuella studien utfördes av forskare på Mexikos folkhälsomyndighet tillsammans med amerikanska forskare från University of North Carolina-Chapel Hill.
Man tittade på inköpen av kaloritäta sockersötade drycker i 6.253 hushåll (över 50.000 människor) från januari 2012 till december 2014.
Förutom sambandet mellan skatten på sockersötade drycker och en minskade försäljning av den beskattade drycken, kunde forskarna även se en ökning av försäljningen av icke beskattad dryck, som vatten på flaska och lightdryck.
Forskarna har också justerat för andra faktorer som skulle kunnat påverka försäljningen, till exempel makroekonomi och rådande hälsotrender.