Diset består av stora mängder partiklar från dubbdäck mot asfalt och från förbränningsmotorer. Halterna kan vara några tusen mikrogram per kubikmeter, och det är långt över vad som till exempel registrerats i Peking-smogen som väckte sådan uppmärksamhet nyligen.
”En extrem situation”
Och det här riskerar att bli ett allvarligt problem i den 18 kilometer långa tunneln i Förbifart Stockholm.
– Vi har jättehöga halter om man jämför med vanlig utomhusluft, säger Christer Johansson som är luftexpert och mäter partikelhalter åt Stockholms miljöförvaltning och Trafikverket.
Johansson förklarar att det handlar om tusentals mikrogram per kubikmeter, särskilt när det är torrt.
– Det är mycket värre än i Peking, men jämförelsen haltar ju. Där drabbas alla utomhus, här är det fråga om tunnelmiljö med dålig ventilation och många fordon koncentrerade. Det här är en extrem situation, säger han.
Klart hälsovådligt
Så vad är det för något i luften som vi andas in när vi kör i tunneln. Särskilt de som kör motorcykel.
– Det du ser är till största delen grova slitagepartiklar från dubbdäck mot vägyta. Plus mycket mindre partiklar från förbränningsmotorer, dieselsot och annat, konstaterar Bertil Forsberg, professor i miljömedicin vid Umeå universitet.
Och det är helt klart hälsovådligt.
– Vi har mätt i Stockholm och sett att dygnen efter att vi haft höga halter av grova partiklar i luften så är det en liten ökning av dödligheten. Och detta stöds av observationer från Rom och Barcelona. När det kommer in mer luft från Sahara, med grova sandpartiklar, så ökar dödligheten där också, säger Bertil Forsberg.
– Men jag tror att man i många andra länder skulle bli förvånade om man visste hur höga halter vi har. Och det är dubbdäcken som gör det, säger han.
Små och fina partiklar värst
På miljöförvaltningen i Stockholm kan man följa en mätning som gjordes häromåret samtidigt som en kamera registrerade trafiken. Utanför tunnelmynningen är halterna låga, men de sticker iväg upp så fort bilen kört in i tunneln.
När det dyker upp långtradare eller lastbil bredvid mätfordonet så slår värdena nästan i taket. De grova partiklarna leder till irritation och inflammation i de övre luftvägarna, men har enligt Bertil Forsberg också betydelse för uppkomsten av blodproppar.
De flesta hälsoexperter är dock överens om att det är de små, fina partiklarna som är det värre hälsoproblemet:
– Djurstudier har visat att små partiklar kan transporteras längre in till fler organ, till njurar, hjärta och hjärna, säger Forsberg.
Han och en kollega i Umeå har nyligen publicerat en förstudie om den kommande 18 kilometer långa tunneln i Förbifart Stockholm.
Svårt få till ordentlig ventilation
Tunneln blir ungefär fyra gånger så lång som den nu längsta. Och deras prognos är att det blir fler dödsfall totalt sett, även om luften blir renare inne i Stockholm:
– Vi kommer att undvika kanske ett 20-tal förtida dödsfall per år för att det blir renare luft inne i stan. Men det blir drygt tio dödsfall mer bland dem som använder tunneln, så netto är en ökning, säger Bertil Forsberg.
Vad är lösningen? Ordentlig ventilation, ja, men det är också en kostnadsfråga.
– Hur ventilationen ska se ut för att hålla nere halterna har man inte helt under kontroll i dag, säger Christer Johansson på miljöförvaltningen. Man vet inte riktigt hur det kommer att bli, och en orsak är att vi inte vet hur bilparken kommer att se ut. Hur stor del av trafiken är fossilfria fordon? Det finns ett principbeslut om fossilfri fordonsflotta redan till 2030, och man kan anta att det blir en del elbilar men betydligt mer biodiesel.
Professorn inte nöjd med diskussionen
Köer i en tunnel är förstås extra dåligt för trafikanterna. I dag kan Södra länken i Stockholm stängas om det är kö. Kommer man att kunna göra så med Förbifartens långa tunnel?
– Kanske man kan stänga delar av den, men inte hela sträckan. Men det ska finnas stationer längs sträckan där man byter ut förorenad luft mot renare utifrån, säger Christer Johansson.
Professor Bertil Forsberg är inte nöjd med de halter av luftföroreningar som nu diskuteras:
– Vi har nollvision i trafiken i många sammanhang. Här gör man en stor investering som totalt sett leder till en försämring ur hälsosynpunkt. Det känns lite främmande, säger han.