• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

”Himmel och helvete” för svenskarna i Monte Carlo-rallyt

Uppdaterad
Publicerad

Det var lite av himmel och helvete för svenskarna i Monte Carlo-rallyt på fredagen.

Jonas Andersson lotsade fram britten Gus Greensmith till en historisk första sträckseger i tungviktsklassen Rally1.

Oliver Solberg stördes av avgaser som läckte in i kupén och fick inte till körningen.

Ifrågasatte Gus Greensmith är en av M-Sport Fords tre permanenta VM-förare under året och på fredagens näst sista sträcka fick han uppleva karriärens hittills största ögonblick.

25-åringen höll storheter som Sébastien Loeb och Sébastien Ogier bakom sig när han vann den 13,49 kilometer långa sträckan med 1,4 sekunders marginal.

Jublade högt

Jonas Andersson kunde inte hålla tillbaka skrattet när Greensmith jublade ut sin glädje i bilen.

– Han imponerar på mig, kör fint och det känns tryggt hela tiden. Det känns som att det blir fler sträcksegrar framöver, säger Andersson som gjorde sin första tävling med Greensmith i fjolårets sista VM-deltävling (Monza).

Duon ligger sjua totalt i tävlingen.

Hör dem berätta om sträcksegern i videon ovan.

Solberg om avgasproblemen

Oliver Solberg hade en tung dag där han omgående stördes av att avgaser läckte in i kupén.

– Vid ett tillfälle blev jag lite yr. Tårarna rann på oss. Det blev inte bättre på eftermiddagen, men då var vi väl vana, säger Solberg som hittade något bättre tempo på eftermiddagen och noterade en sjundeplats som bäst.

Totalt är han tia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.