Generation Z, iGEN, eller smartphonegenerationen som den också kallas, är en benämning på de som föddes mellan mitten av 90-talet till början av 2000-talet. Exakt vilka år det rör sig om är inte helt bestämt men Rikard Molander, analytiker på analysföretaget Kairos future, beskriver generationen som de som är för unga för att minnas 11 september-attackerna 2001.
I en ny rapport har företaget analyserat den unga generationen.
– Olika generationer formas av olika upplevelser och olika händelser. Temat för rapporten är hur saker påverkat generation Z och hur de kommer att påverka framtiden, säger Rikard Molander.
Bryr sig om pengar
Den amerikanska affärstidningen Forbes skriver att generation Z var barn under den globala finanskrisen 2007 till 2008 och betraktade föräldrar som kämpade med familjens ekonomi. Något som kan ha bidragit till en större medvetenhet om pengars betydelse och gjort Z mer drivna av pengar och att säkra sin egen framtid.
I medierna har Greta Thunberg blivit ett ansikte utåt för de ungas kamp för ett bättre klimat. När MTV tog på sig att döpa den nya, unga generationen 2015, valde kanalen The founders – grundarna. Motiveringen löd att ungdomarna klandrade tidigare generationer för att ha förstört och nedmonterat samhället, som nu måste byggas upp på nytt. Men i det stora hela är få från generation Z politiskt engagerade.
– Det finns ju ett gäng som är miljöengagerade, men de är inte en majoritet, de är en stor minoritet, men många prioriterar annat. Den största gruppen är inte politiskt engagerade över huvud taget, för dem handlar det mer om att säkra sin egen framtid, säger Rikard Molander.
Moralfrågor engagerar
Istället för just klimatfrågan är det frågor om moral som väcker störst intresse, där man anser att det är viktigt att sätta upp tydliga regler för vad man får och inte får göra. Man får inte vara närgången utan samtycke, man får inte marknadsföra onyttigheter och spel och man får inte låta sina barn bete sig hur som helst.
Hela 73 procent har uppgett att de har problem med ångest, vilket är tre gånger så mycket jämfört med hur generation X svarade när de var i samma ålder. Många av de tillfrågade tror att det beror på att man jämför sig för mycket med andra.
En annan syn på internet
Generation Z är också den första generationen som fötts in i internet- och smartphone-eran. Då den tidigare generation Y såg internet som en kul och spännande värld är det istället vardag för Z. Den stora skillnaden mellan hur de två generationerna ser på internet är att generation Z är mer benägen att dela in internet och sociala medier i olika fack.
– Generation Y ser på sociala medier som att stå på en scen, där följarna är en publik. Generation Z ser istället sina följare som en familj och sin sfär. De är mer noga med rätt sak på rätt plats. Man kan vara fånig på Snapchat med sina kompisar, men man kan inte vara det på Facebook, säger Rikard Molander.