Damien Hirst lät köpare göra egna AI-tavlor – tjänade miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Den brittiske konstnären Damien Hirst har ställt ut döda djur i formalin, täckt en människoskalle med diamanter och eldat upp originalverk för att ersätta dem med NFT:er. I sitt senaste projekt tjänade han över 20 miljoner dollar på tavlor som köparna fått göra själva – med hjälp av ett AI-verktyg.

– Damien Hirst är en konstnär som alltid har testat hur långt han kan driva gränserna inom konstmarknaden, säger Cecilia Blomberg, konstkritiker och reporter på Sveriges Radio.

Projektet ”The beautiful paintings” är baserat på verk av Hirst från 90-talet. Då målade han tavlor genom att stå på en stege och droppa ned färg på en roterande canvas.

Nu är tekniken betydligt mindre kladdig och tavlorna är istället gjorda av köpare som fått använda ett AI-verktyg där de själva valt färg, storlek och form. Damien Hirst står för idén och en handskriven signatur.

Idén är konstverket

På nio dagar sålde Hirst över 5 500 målningar för totalt 20,9 miljoner dollar. Köparna kunde i sin tur välja att få konstverket i fysisk form, som en NFT eller som båda två.

Men frågan är vem som egentligen blir upphovspersonen, Damien Hirst, AI-verktyget eller köparna själva som fått designa tavlorna?

Enligt Blomberg ligger konstverket främst i konceptet snarare än i de färdiga tavlorna.

– Om man ska vara konsthistorisk får man gå tillbaka till Marcel Duchamp och idén om vad ett konstverk är. ”Det institutionella konstbegreppet”: Har konstvärlden definierat att det är konst så är det själva idén som är konsten och Damien Hirst har skapat idén. För mig är det han som äger konstverket, säger hon.

Namnet som säljer

Blomberg tror att det främst är konstnärens namn som säljer, snarare än AI-tekniken i sig.

– Det verkar som att människor glatt betalar mycket pengar för att få en ”Damien Hirst- AI-målning”.

Längre fram i AI-utvecklingen tror hon dock att frågan om upphovsperson kan bli mer komplex.

– Den stora frågan i framtiden är om det kommer AI-konstnärer som inte har några upphovspersoner bakom sig? Det är mycket mer diffust och jag tror definitivt att konstvärlden kommer fortsätta att utforska det området.

Hör Cecilia Blomberg i videon nedan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.