Av de totalt 18 uppsättningarna under festivalen är så många som nio internationella gästspel, där vissa pjäser är direkta tolkningar av Bergmans filmer och där andra har hämtat inspiration från regissörens arbete.
– Personligen kommer jag att försöka se många av de internationella föreställningarna som möjligt. Just det där med att få bada i andra uttryck, andra språk, andra former – det är otroligt inspirerande och ger en enorm vitaminkick som omväxling till den svenska scenkonsten vi ser i dag, säger Anna Hedelius.
Så, här är hållpunkter i programmet:
– Safe av Falk Richter är ettt sånt där gränsöverskridande och koreograferat verk som jag ska försöka se. Falk Richter är en väldigt spännande tysk scenkonstnär. En annan intressant uppsättning är Hotel Strindberg av Simon Stone, som är utforskande och där man liksom spränger de vanliga scenrumsförhållandena, säger Anna Hedelius.
170 uppsättningar och 60 filmer
Dramaten var Ingmar Bergmans hemmateater, där han dels var chef under en period och dels gjorde mängder av uppsättningar.
– Han gjorde 170 uppsättningar i jämförelse med sina 60 filmer, så att han var ju väldigt stor inom teatern, och han har sagt i intervjuer att han älskade teatern mer än filmen. Han hade något speciellt, en stor kärlek till skådespelaren och en känsla för var kraften på scenen skulle finnas någonstans.
Om man jämför Ingmar Bergman med andra storheter genom tiderna, så som William Shakespeare och August Strindberg, vars verk fortfarande lever vidare, hur ser framtiden ut för Ingmar Bergmans arv?
– Ja, vi har ju varit ganska duktiga på att bädda för att dom ska hålla om man säger så, vi brukar göra det med stora män i vår värld. Det finns en trupp som står bakom honom, så att det blir nog svårt att glömma bort honom. Dessutom är han också stor internationellt, så det blir nog svårt att låta honom försvinna ut ur både film- och teaterhistorien.