Tre avancerade interaktiva musikinstallationer står redo att möta besökarna i Berwaldhallen i Stockholm i ”Himmelsk mekatronik” – ett verk av tonsättaren och operasångaren Carl Unander-Scharin, dansaren och koreografen Åsa Unander-Scharin och Ludvig Elblaus.
Det är sensorer med fågelsång, linor som, när de töjs, spelar ett operastycke och ett vattenfyllt kar med mikrofon som omsätter ytrörelser till ljud. Allt kräver fysiskt deltagande.
”Drivs av intresse för nya konstnärliga uttryck”
Och enligt Carl Unander-Scharin har trion försökt att länka samman de olika spåren till ett nytt konstnärligt uttryck.
– Vi drivs av ett stort intresse för nya konstnärliga uttryck. Under de senaste tjugo åren som vi varit verksamma som konstnärer, Åsa inom dansen och jag inom musiken, så har det utvecklats en enormt spännande palett av interaktionsmöjligheter som har att göra med utvecklingen av datorer och sensorer.
Hur känns det när det lyckas, när ni kan skapa musik i era maskiner?
– Man får veta någonting om vad det är att vara människa på en jord där gravitationen är så här och friktionen och matrealiteten. Man förstår något av vad det innebär att vara en fysisk varelse, säger Åsa Unander-Scharin.
”Operakonst oftast innovativ”
Den 6 och 7 maj blir det konsert med nyskriven musik för installationerna och Radiokören. Då ska den innovativa tekniken integreras med körens röster.
Och enligt Carl Unander-Scharin har man inom operakonsten oftast varit öppen för ny teknik – trots ett stundtals konservativt drag.
– Den har i sin bästa form alltid varit väldigt innovativ. Monteverdi, Massenet, Wagner, Mozart och Händel tog in nya instrument och nya sätt att sjunga. Men sen finns det alltid en tendens till stelnande också; folk som tycker att ”det var som bäst för 10-20 år sedan. Kan vi inte nöja oss med det?”. Det kan vi möta någon gång ibland, men det är sällan.
Det finns inte en risk att all avancerad teknik kommer i vägen för musiken?
– Tekniken ska inte ställa sig i vägen för en upplevelse, den ska bädda för en fördjupad upplevelse.
Utställningen pågår från och med 24 februari fram till i maj i Berwaldhallens foajéer.