Krisen i modebranschen kan få positiva miljöeffekter

Uppdaterad
Publicerad

Ekonomin kraschar för flera modeföretag och konsumenterna i många länder sitter i karantän. Samtidigt kan krisen vara början på en grön omställning, menar experter Kulturnyheterna pratat med.

– Det har funnits en extrem överproduktion, så dagens dramatiska situation skulle kunna leda till något positivt för miljön, säger Philip Warkander, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet. 

Många modeföretag befinner sig i djup ekonomisk kris, i Sverige har klädmärken gått i konkurs och till exempel Polarn O. Pyret och Brothers ska genomgå företagsrekonstruktion. Samtidigt har klädproduktionen i många länder stannat av på grund av covid-19. Nu tvärnitar en global bransch som gått på högvarv under flera år av högkonjunktur.

– Nu när handeln tvingas att stänga ned så tvingas vi också att omvärdera konsumtionens roll i våra liv. Behöver vi så här mycket kläder, vi vet att det har funnits en överproduktion av kläder och en överetablering av företag i branschen, säger Philip Warkander. 

Kollektionerna blir mindre

Många stora modehus, som Gucci, Balenciaga och Giorgio Armani, har för tillfället ställt om delar av verksamheten för att göra skyddsmaterial åt vården. Men det innebär inte att verksamheten ligger på is. I en artikel i tidningen Business of Fashion framkommer att modeskapare som Giorgio Armani arbetar med kommande kollektioner, men kollektionerna kan komma att bli mindre än vanligt.   

Mindre kollektioner kanske passar den framtid som den holländska trendgurun Li Edelkoort, frekvent anlitad av mode- och skönhets-industrierna, förutspår. Hon sa nyligen att konsumtionen befinner sig i karantän och folk kommer behöva vänja sig vid ett liv med färre saker. 

Framåt för hållbarhet

Lågkonjunkturer sägs få både producenter och konsumenter att välja det enkla och användbara, frågan är om historien upprepas nu?

– Mode handlar ju om att tolka tiden i någon mening och om att uttrycka eller omfatta en tidsanda, säger Magdalena Pettersson Mc Intyre, docent vid Göteborgs universitet, och fortsätter.

– Något som ofta återkommer är det lite militära modet, uniformer, något praktiskt. Det är enhetligt, nedtonat och enkelt, och kollektivt snarare än att man vill uttrycka sig själv som en individ. 

Modeforskaren Philip Warkander tror att branschen nu kommer att genomgå en omfattande kris, men också en tid av reflektion och identitetssökande. Ett sökande som kan innebära att det närproducerade och hållbara får ett uppsving.

– Det handlar om ett nytt sätt att tänka om mode, inte stora kvantiteter, inte trenddrivet, utan snarare grundat i tycke och smak med kläder som är måttanpassade för den enskilde konsumenten. Vilket skulle kunna vara svaret på frågan som ställs nu: vart är modet på väg? 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.