På måndagsförmiddagen presenterade Mittmedia sin treårsplan, där det framgår att 130-150 tjänster ska bort från de närmaste åren. Mittmedia är ett av Sveriges ledande medieföretag och har 1.000 anställda.
Det är sjunkande upplagor för papperstidningarna och minskade annonsintäkter som är orsaken, uppger koncernen enligt Allehanda.se. Mittmedia ska istället satsa mer på de digitala kanalerna och börja ta betalt för innehållet på webbsidorna.
Ordförande i Journalistförbundets storklubb vid Mittmedia, Ragna Fahlander, fick beskedet förra veckan och är upprörd över beslutet.
– Vi är vädligt kritiska till att man väljer att gå ut med siffror som innebär att man kommer att minska bemanningen med drygt 20 procent utan att vi får mer information. Vi vet inte hur de resonerar, vi måste höra deras plan, säger Ragna Fahlander till Resumé.
Fahlander är pessimistisk inför utsikterna att göra kvalitetsjournalistik framöver.
– Det har jag väldigt svårt att se. Det här är inte bra för journalistiken.