Musiktidningen Lira kommer från och med nästa nummer att förändra sitt tidigare upplägg och nu fokusera mer på fördjupande reportage. Det som ett sätt att klara den digitala utvecklingens utmaningar inom tidskriftsbranschen.
Som Kulturnyheterna tidigare rapporterat är det i dagsläget svårt för de specialiserade medierna att klara sig. För att anpassa sig till branschutvecklingen minskar nu musiktidningen Lira sin utgivning.
– Det är ingen jätteradikal förändring men vi går ned i antal utgåvor per år, från att ha varit varannan månad till en gång i kvartalet. Vi ser det inte som att vi backar utan vi gör tjockare nummer med längre texter och rejäla porträtt, säger tidningens chefredaktör Patrik Lindgren till Kulturnyheterna.
Det mer nyhetsmässiga kommer istället att placeras på hemsidan, berättar Patrik Lindgren vidare.
– I optimistiska stunder tänker man att det ska bli någon motsvarighet till en vinylboom. I takt med att man inte får så mycket handfasta saker längre kanske det blir roligt att få en tidning hem i handen.
Gaffa går mot strömmen
Trots att branschen är tuff för papperstidningar i allmänhet och musiktidningar i synnerhet, så lyckas den musikfokuserade gratistidningen Gaffa gå i motsatt riktning. Under 2019 kommer tidningen att öka utgivningstakten från att ha gjort tio till att göra elva nummer per år.
Även den hiphop-inriktade tidskriften Kingsize gick mot strömmen förra året då den relanserades i print, efter att den under flera år enbart funnits digitalt. Detta efter att tidningen Nöjesguiden kommit in som nya ägare.