– Vår självbild är att Sverige är ett skogsland men de vilda skogarna är försvinnande få. Det är nästan så att vi tappat förmågan att se att skogsodlingar inte är riktig skog, säger dokumentärfilmaren Thomas Jackson.
Nu när skogen och naturen är hotad tar den också allt större plats i konsten. I Thomas Jacksons kulturdokumentär Den inre skogen fördjupar sig konstnärer som Lars Lerin och Britta Marakatt-Labba i vad som händer med vårt inre när skogarna försvinner.
Bauer-skogen – en fantasi
Även konstnären Sara-Vide Ericson intresserar sig för skogen, och ser ett glapp mellan verklighet och romantisk fantasi. Själv målar hon just nu myrar.
– Det blir löjligt att tänka sig skogen som en Bauer-skog när det är lika mycket jordbruk som en vanlig åker. Det kan provocera mig oerhört och därför tycker jag att myren är intressant. Skogsbolagen tycker att den är jättejobbig... myren är en börda för samhället för att den inte kan användas som resurs, säger hon.
Landskapsmåleri i nytt ljus
Kanske kastar klimatförändringarna också ett nytt, mer politiskt ljus på landskapsmåleriet som inte alltid står så högt i kurs i samtidskonsten.
Västerås konstmuseum och Bonniers konsthall i Stockholm visar just nu varsin utställning om hur samtidens syn på skog och natur speglas i landskapsmåleriet. Samtida verk av bland annat Sara-Vide Ericson samspelar med målningar som sträcker sig till industrisamhällets framväxt på 1800-talet.
– I tider som dessa blir de här utställningarna viktiga symbolbärare, antingen för något man vill skydda eller något som hotas. Det finns ett underliggande löfte om våld i många av de verk som ytligt sett kan uppfattas som enbart vackra målningar, säger Sara-Vide Ericson.
Se delar av utställningarna i klippet ovan.
Träden står ljust gröna: Landskapsmåleri då och nu visas på Bonniers konsthall 22 jan – 29 mars. Föreställningar om naturen visas året ut på Västerås konstmuseum. Den inre skogen finns på SVT Play.