I Dramatens nya föreställning hamnar fiktionen i frontalkrock med den nakna verkligheten hämtad från anonymiserade, men autentiska rättsfall. I mixen mellan den fiktionaliserade tv-snuten och verklighetens betydligt råare brottslighet uppstår något intressant, menar regissören Mattias Andersson, som gjort sig känd för sin dokumentära stil, senast med “Den yttersta minuten”.
– Jag har länge haft en idé om att göra någonting på en av Sveriges främsta kulturella exportprodukt – Nordic noir, säger han till Kulturnyheterna.
Föreställningen tar avstamp i autentiska rättsfall och börjar i en dokumentär ton för att sedan glida över till en diskussion om förlåtelse, försoning, människan, samhället och livet.
– Det är sorts metateater där vi spelar skådespelare som spelar tv-poliser, förklarar Jakob Eklund, känd bland annat från kriminalserien Johan Falk
Beck, Wallander och Johan Falk
På scen står, förutom Jakob Eklund, krimskådespelare som Krister Henriksson och Lena Endre, kända från bland annat Johan Falk-, Wallander- och Beck-filmerna. Alla är välbekanta med jargongen och klichéerna i genren, och hur de aptitligt konstruerade tv-serierna är uppbyggda.
– Jag tycker att det var intressant att borra ner sig i vårt omättliga behov att titta på våld och övergrepp kväll efter kväll – från 70- och 80-talets Beck, 90-talets Wallander till de nya gängskjutningsrelaterade serierna, berättar Mattias Andersson.
I klippet: Dramatenskådespelarna berättar om vilken serie de själva tycker bäst gestaltat krimgenren.