Tusentals belarusier är snart inne på andra månaden av protester mot president Alexander Lukasjenko och hans regim.
Demonstranterna klär sig i rött och vitt, skanderar slagord och sjunger en 33 år gammal hitlåt från Sovjet.
Sången heter Chotju peremen, som betyder ”förändring” eller ”jag vill ha förändring”, och skrevs av Viktor Tsoj, sångare i kultbandet Kino.
Sovjets svar på The Beatles
Gruppen startades under tidigt 80-tal.
Rockmusik var närmast förbjudet i Sovjetunionen, så bandets tidiga låtar gavs ut på egenproducerade kassetter och spelningarna ägde ofta rum i hemlighet. Man uppträdde i lägenheter eller på det värmeverk där Viktor Tsoj arbetade.
Men Kinos populäritet bara växte.
– Låtarna var enkla, Till en början handlade de om att vara ung, bli kär, spana på tjejer, bli ihop och göra slut. Tsojs utveckling som textförfattare kan liknas vid The Beatles: det går från ”She Loves you” till att efterhand bli texter med mer djup och komplexitet, säger Åke Zimmermann Bjersby, lärare i ryska och studierektor vid Slaviska institutionen på Stockholms universitet.
”Var närmast apolitisk”
När Sovjetledaren Michail Gorbatiov öppnade landet med sin glasnost och perestrojka 1985 innebar det lättnader i den hårt hållna yttrandefriheten och Viktor Tsoj kunde spela mer öppet.
Två år senare, 1987, släpptes en av hans största hits: Chotju peremen. Låten spelas i den kultförklarade kriminalfilmen Assa och fick enormt genomslag.
Titeln ”Förändring” kan verka kittlande i en sträng Sovjetstat, men Chotju peremen var knappast skriven som en upprorisk protestsång, säger Åke Zimmermann Bjersby.
– Definitivt inte. Folk som kände honom har beskrivit Tsoj som närmast apolitisk. Den här låten handlade om inre förändring, inte alls om politisk förändring.
Dog 28 år gammal
Kino växte sig enormt stora i slutet av 80-talet och Viktor Tsojs legendstatus blev inte mindre efter att han dog i en bilolycka 1990.
Fans vallfärdar än i dag till hans grav i Sankt Petersburg och i Moskva finns den så kallade ”Viktor Tsoj-muren” där människor klottrar låttexter och sätter upp bilder på sin idol.
I höst är det 30 år sedan Tsoj dog. De tre kvarvarande medlemmarna av Kino planerar att hylla honom med flera konserter.
Att Chotju peremen har plockats upp av demonstranter, i tidigare protester mot Vladimir Putin och nu i Belarus, säger mer om Viktor Tsojs konstnärliga kvaliteter än om hans åsikter, tror Åke Zimmermann Bjersby.
– Så blir det ju med riktigt bra låtar. De lever vidare och folk gör dem till sina. Men skulle man fråga Tsoj: ”Är det okej” så skulle han vara vara jätteglad över att Chotju peremen lever kvar och tog den här vändningen.