För första gången tar greve Vlad Dracula ton i den nyskrivna operan Dracula, som hade premiär på Stockholmsoperan i helgen.
Operan bygger på Bram Stokers skräckroman från 1897 och har tonsatts av Victoria Borisova-Ollas. För regin står Linus Fellbom och scenografin är gjord av Dan Potra.
Enligt Kulturnyheternas recensent Camilla Lundberg är Stockholmsoperans uppsättning en föreställning med ”extra allt”.
– Jag tror att jag aldrig sett något så sanslöst spektakulärt på Kungliga Operan. Linus Fellbom och scenografen Dan Potra har verkligen fått till den där viktorianska gotiken som vi känner från Harry Potter och Fantomen på Operan.
”För mycker av teatermusik”
Vad gäller den nyskrivna musiken säger dock Camilla Lundberg att hon är lite besviken på de högt ställda förväntningarna på Victoria Borisova-Ollas.
– Hon borde ha tagit mera plats; nu är det för mycket av teatermusik och för lite av operasång. Särskilt de romantiska scenerna mellan Dracula och Mina borde fått bli riktiga duetter, och en regelrätt aria finns bara i början och slutet, säger hon i Kulturnyheterna.
Stockholmsoperans Dracula är också en föreställning där man satsat stort på tekniskt avancerade scenlösningar, enligt Camilla Lundberg.
– Vilka flyguppvisningar – här klaffar det också mellan scen och dike och det känns både i maggropen och hårbotten. Och jag gillar att Kungliga Operan satsat så helhjärtat och generöst på en alldeles pinfärsk svensk opera.