Skådespelarna Jennifer Amaka Pettersson, Mikaela Ramel och Bengt CW Carlsson i Jens Ohlins uppsättning av ”Ett drömspel” på Uppsala stadsteater.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se Kulturnyheternas teaterkritiker Oscar Anestens recension i klippet. ”Ett drömspel” sätts just nu upp på Uppsala stadsteater i regi av Jens Ohlin. Foto: Uppsala stadsteater/Mats Bäcker

Recension: ”Ett drömspel” i regi av Jens Ohlin

Uppdaterad
Publicerad

”Ett drömspel” på Uppsala stadsteater utgår ifrån August Strindbergs hundra år gamla klassiker. Men regissören Jens Ohlin skapar något nytt och gör gudadottern Agnes till en samvetstyngd förälder som vill slippa omgivningens medlidande och istället vara förebild i sin egen berättelse. Det tycker Kulturnyheternas teaterkritiker Oskar Anesten.

Strindbergs ”Ett drömspel” tillhör de svårfångade klassikerna, ständigt analyserad och citerad. Medan ramberättelsen är till synes enkel: guden Indras dotter Agnes tar sig ned till jorden för att bevittna människans villkor – präglas dramat av drömmens gäckande brist på logik.

Jens Ohlin vill behålla Strindbergs drömska struktur men samtidigt göra något vardagligt av det. Här är Agnes en arg kvinna i uppgörelsens tid 1974. Det gamla ska strykas och nytt ska skrivas, Gud ska bort och modern ska veta hut.

Scenen är teatern, hela dramat kretsar kring en uppsättning i regi av Agnes själv, detta är hennes drömspel. Precis som hos Strindberg flyter figurerna in och ur varandra, förflyktigas, återuppstår, men hos Ohlin kombineras diskbänksrealism (åh detta eviga brynande av lök) med teaterfantasins lek. Medan förutsättningarna förändras och chefer byts ut finns en assistent ständigt vid Agnes sida. Han antecknar allt, driver på arbetet, tiden är knapp.

Med andra ord är detta en berättelse om teatern, om dikt och gestaltning. Och som så ofta, blir teatern en bild för livet. Tre generationer Agnes gör uppror mot modern, hon förargas över männens lättsinne, hyser samvetskval för dottern.

Världsalltets gåta har kokats ned till det skuldtyngda föräldraskapet. Gjorde jag rätt? Varför tog jag inte tillvara på tiden då barnen var små? Och inte minst, visst var jag inte sämre än någon annan?

Jens Ohlin har tidigare, tillsammans med kollegan Hannes Meidal omdanat Shakespeare. Nu fortsätter han att dekonstruera klassikerna, bryta itu och bygga nytt. Här görs det med samtidstillvänd finurlighet, med humor och charm, inga existentiella bråddjup men med en liten förundran inför tidens galaktiska gång. Fint så.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.