I mitten av september släppte Svenska förläggareföreningen en rapport om läsningens tillstånd i Sverige. I rapporten stod det bland annat att läsningen minskat med en tiondel i befolkningen de senaste 25 åren – särskilt bland barn och unga.
Rapporten konstaterar även att ”svenska elever visar ett påfallande mindre intresse för frivillig läsning än elever i andra länder”.
Man ser även att andelen föräldrar som ägnar sig åt läsaktiviteter med sina barn är lägre i Sverige än i andra länder och högläsningen har minskat på lång tid, även om andra undersökningar visat på en viss ljusning på kort sikt.
Lär dig högläsa bättre än en Dramatenskådis
Enligt Skolverket visar forskning att barn som ”tidigt ingår i språkgemenskaper” där bland annat högläsning ingår får bättre språk- läs- och skrivutveckling senare i livet.
Med detta i åtanke har fler bibliotek börjat ge tips om högläsning. Under höstlovet (som Läsrörelsen och regeringen sedan 2015 kallar för läslovet) kommer bland andra biblioteket i Skarpnäck att plocka in experthjälp i form av röstpedagogen Ewamaria Roos som bland annat arbetare med Dramatenskådespelare om hur man blir så bra högläsare som möjligt.