Statistiken från Musiksverige visar att de fortsatt ökade intäkterna från den svenska musikbranschen nu når upp i 9 miljarder kronor — en ökning med en miljard. Det innebär att intäkterna i Sverige och från utlandet har stigit med 40 procent på sex år, mellan 2009 och 2015.
Men alla i branschen tar inte del av ökningen. I stället pekar intresseorganisationen på att pengarna ofta landar på ett fåtal aktörer.
Ett fåtal vinnare
— Ur ett ekonomiskt perspektiv finns ett fåtal vinnare och desto fler förlorare i musikbranschens hit-drivna ekonomi. Ur ett mångfaldsperspektiv är det både angeläget och bråttom att finna vägen fram till en hållbar framtid för den svenska musikbranschen, säger Linda Portnoff, vd för Musiksverige, i ett pressmeddelande.
Tre avgörande faktorer
Enligt rapporten är det framför allt tre faktorer som förklarar det senaste årets miljardökning. Ett fortsatt stort intresse för konserter med världsartister, ökad musikexport med 21 procent jämfört med förra året och ökad omsättning för inspelad musik — då framför allt intäkter för strömmad musik. Den fysiska försäljningen ökar också, enligt statistiken ger vinylförsäljningen i dag musikbolagen mer intäkter än de får från Youtube.
När det gäller konsertintäkterna ökade de med 14 procent från år 2014. Det är den största ökningen på området sedan Musiksverige började mäta 2007.