Varför spelar så många kändisar Uno?

Uppdaterad
Publicerad

Taylor Swift har synts på Uno-temafest, Beyonce och Jay-Z drog ett parti med pr-killen Steve Stoute och paret John Legend och Chrissy Teigen tog med spelet på Oscars-efterfest. Är kändisarnas Uno-spelande en slump eller en smart strategi från leksaksföretaget Mattel inför den kommande filmen om kortspelet?

– Det är klart att det kan röra sig om en marknadsföringskampanj. Men det är ju svårt att se från utsidan om det är det eller inte, säger Sara Rosengren, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan.

Leksaksföretaget Mattels marknadsföring i samband med Barbiefilmen har varit massiv. Efter att företaget meddelade att en film ska göras även om kortspelet Uno, har flera kändisar synts spela det.

I Vultures genomgång av Uno-spelande kändisar framgår att musikern John Legend och modellen Chrissy Teigen tog med sig spelet till Vanity Fairs Oscars-efterfest för att de ville ha det ”ballaste bordet” på festen.

Taylor Swift på Uno-fest

Det gamla kortspelet har också hamnat i strålkastarljuset på sociala medier. Taylor Swift var till exempel en av besökarna på hiphop-producenten Questloves väldokumenterade Uno-temafest och Beyonce och Jay-Z ser nöjda ut när de fångats på bild under ett parti Uno på pr-killen Steve Stoutes Instagramkonto.

– Det kan ju vara så att man har fått betalt. Det kan vara så att produkter har skickats ut till väl valda personer för att liksom locka dem till att spela och posta, säger Sara Rosengren.

I Europa finns lagstiftning om att det ska framgå i inlägg på sociala medier om man har fått betalt, antingen i pengar eller produkter, för att använda produkten.

– Det har det kanske inte riktigt gjort i de här fallen, säger Sara Rosengren.

Effektiv metod

Att skapa intresse för en produkt med hjälp av kändisars inlägg på sociala medier är mycket effektivt, enligt Rosengren.

– Om ett företag lyckas få en stor spridning på en hashtag så kommer det att leda till ökat intresse för produkten, säger Rosengren.

En del Uno-inlägg, som till exempel Kylie Jenners personliga uppsättning Uno-kort, är postade redan 2020. Att så gamla inlägg skulle vara en del av en pr-kampanj för den kommande filmen är mindre troligt, enligt Rosengren. Men däremot kan ett redan befintligt intresse för Uno bland kändisar ha påverkat Mattel att vilja göra filmen.

Kulturnyheterna har sökt Mattel utan att få svar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.