De grekiska och romerska skulpturerna, som de flesta av oss särskilt förknippar med sin vita kulör, var när de först skapades fulla av färg.
När man i Rom 2009 arrangerade en utställning med de klassiskt vita statyerna målade i färg, var det därför många av besökarna som höjde på ögonbrynen.
Känt sedan länge
Forskare som ägnat sig åt antikstudier har sedan länge känt till färgskiftningen, men trots det har informationen under en lång period gått förbi världens museibesökare.
En förklaring är att skulpturerna uppfattats som vulgära och inte känts förenliga med bilden av den rena, vita antiken. Ett ideal som bland annat odlats av ledande kulturpersonligheter som Goethe, Winckelmann och Herder.
Dansk utställning
På Glyptoteket i Köpenhamn arrangerar man nu en utställning för de som är intresserade av att se hur skulpturerna såg ut innan färgen flagnade.
– Hela mitt liv handlar om kontroverserna kring antikens färger, säger arkeologen Ulrike Koch-Brinkmann som arbetar med utställningen.
– Vi tror att antiken såg ut som det vi ser på museer. Vit marmor är ju typiskt för antiken, själva sinnebilden. Tänker vi på Michelangelo... Renässansen är antiken pånyttfödd, just för marmorn. Men den bilden stämmer inte.
Utställningen pågår mellan 13 september – 7 december.
Se ett inslag från Glyptoteket i klippet ovan.