De svarande i det civilrättsliga målet är det franska klassningssällskapet Bureau Veritas, som certifierade Estonia, och det tyska varvet Jos L Meyer-Werft, som byggde henne. De båda företagen riskerade skadestånd i mångmiljonklassen.
Men efter flera månaders överläggning avvisade domstolen i franska Nanterre skadeståndsanspråken på fredagen.
– Jag har inte läst domen, men det är givetvis en besvikelse. Cirkusen fortsätter. Det är helt skandalöst, hur man nonchalerar händelserna kring Estonia, och framförallt de anhöriga, säger Henning Witte, som företräder de anhöriga i målet.
”Det var väntat”
Huvudförhandlingen hölls under två dagar i april i franska Nanterre – 23 år efter att stämningsansökan lämnades in av advokat Henning Witte. Han har tidigare varit kritisk till hur förhandlingarna sköttes.
– Det här var väntat. Domstolen har agerat så konstigt, och inte kallat några vittnen, några experter eller liknande, säger han.
Henning Witte vet ännu inte om han tänker överklaga.
Drygt 1 000 anhöriga till offer i katastrofen stod bakom stämningsansökan. Sedan dess har flera fallit bort. Hur många Henning Witte företräder i dag är oklart.
M/S Estonia
Estonia var en bil- och passagerarfärja som byggdes på det västtyska varvet Jos L Meyer-Werft i Papenburg och sjösattes 1980. Det hade då förvärvats av finländska Rederi AB Sally, och seglade i tio år på Östersjön under namnet Viking Sally. Vid tiden för sin sjösättning var färjan den största i sitt slag i trafiken mellan Sverige och Finland med sina 15 567 bruttoton. På färjan fanns 504 passagerarhytter, 1 186 bäddar och plats för 52 lastbilar och 460 personbilar.
Färjan genomgick flera ägarbyten innan hon köptes av Nordstrom & Thulin och började gå rutten Stockholm-Tallinn i ett samarbete med estniska Estline 1993. Hon fick då namnet M/S Estonia.
Källa: NE