Under många år jobbade Erik Baumgardt ideellt som scoutledare. Erfarenheten av att jobba med unga fick honom att förra året börja läsa till gymnasielärare på Uppsala universitet.
– Det gick ganska fort i botten, säger han.
– Vi får lära oss för lite didaktik, alltså det man använder i klassrummet för att lära ut. Vi har för lite seminarier och för lite lärarledda lektioner i didaktik. Det känns inte som de har en kommunikation mellan den här institutionen som lärarprogrammet är på och ämnesinstitutionerna.
Nu ska han läsa statsvetenskap i stället.
– Jag känner inte att det är en utbildning som är värd att gå i fem år, komma ut och kanske få dåligt rykte bara för att jag är lärare. Det är viktigt med status på utbildningen, säger han.
Ska ses över
Erik Baumgardt är inte ensam om att tycka det är för lite didaktik på lärarutbildningen. I en undersökning som Lärarnas tidning gjort ville många studenter ha mer praktik och metod.
Jonas Almqvist, som är prodekan på fakulteten för utbildningsvetenskaper på Uppsala universitet, är medveten om att ämneslärarna känt sig vilsna, men säger att de nu stärker studievägledningen och han hoppas att de som funderar på att sluta ska hålla ut.
– Ämnesdidaktik, hur man undervisar i sitt ämne, kommer i ett senare skede. Det här måste vi naturligtvis se över om det inte fungerar, men så ser det nya lärarprogrammet ut, säger han.
Alla inte missnöjda
Men alla är inte missnöjda. Janina Kalm och Henrik Mattson läser till lärare på lågstadiet.
– Jag tänkte först bli ingenjör men det här är mer utmanande. Sedan tror jag att det behövs bra lärare. Jag har aldrig haft en lärare som jag tyckt varit riktigt bra, säger Henrik Mattson.
Samtidigt har avhoppen i deras grupp också varit stora.
– Jag tror att de tänker att ”läsa till lärare, det kan jag försöka med” för det är inte den svåraste linjen att komma in på. Så testar man och sedan passar det inte och då hoppar man av, säger Janina Kalm.
Färre platser ett alternativ
På Uppsala universitet räknar man med att studenter ska hoppa av och för att de ändå ska utbilda det antal de ska sker ett överintag. Erik Baumgart tror att det skulle vara bättre att minska antalet platser.
– Du kan inte satsa på kvantitet när du vill ha kvalitet. Det går ju inte. Ta in färre elever, de som är motiverade och satsa pengar på dem, säger han.