Trenden kommer från Kina och där omsätter det som kallas ”live video shopping” nu omkring 15-20 procent av e-handeln vilket motsvarar runt 200 miljarder dollar om året. Det berättar Tom Xiong, entreprenör och techexpert som driver podden ”den digitala draken”.
– Live video shopping är det största som har hänt inom handeln sedan smartphonen kom, säger han.
Sars och corona
I Kina slog det igenom under sars-epidemin och nu när coronapandemin har tömt köpcentrum och butiker runt om i världen har ”live video shopping” slagit globalt, så även i Sverige.
Modeföretaget Boozt, med huvudkontor i Malmö, är en av de senaste i raden som testar det nya konceptet.
– Vi brukar kommunicera med våra kunder digitalt och nu är det detta som är i ropet. Vi tycker det är ett roligt sätt att kunna testa och hoppas kunna inspirera på ett annat sätt än vi gör i vår dagliga kommunikation, säger Sanda Gadd, finanschef på Boozt.
Svensk börsvinnare bakom tekniken
Bakom den teknik som många företag använder, som går ut på att sända med mobilen, står det svenska bolaget Bambuser vars aktie rusat över 500 procent på börsen det senaste året.
– Sedan corona kom så har vi fått ett enormt uppsving. Vi har ett digitalt verktyg för att hjälpa alla inom detaljhandel att sälja trots att butikerna är nedstängda, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.
Och Bambuser är långt ifrån ensamma. Bolaget Zellma som byggt en gigantisk greenscreen studio satsar på ”live video shoping” i storformat.
– Vi försöker ta det som är fint i den fysiska butiken och överför det digitalt. Så även om man inte kan gå in i en fysisk butik så kan man gå in i en digital butik, säger Zellmas vd Pål Burman.