I USA har bolaget en monopolliknande ställning med nästan halva e-handelsmarknaden, och växer än. Med pandemins ökade näthandel nästan fördubblades andra kvartalsvinsten till 5,8 miljarder dollar – trots Corona-relaterade kostnader på 4 miljarder. Framför allt är det kassakon Amazon Web Services, AWS, som säljer datatjänster till andra bolag, som drar in stålarna. AWS står för nästan 60 procent av Amazons vinst.
Nyinvesteringar
Det är alltså en otroligt stark vinstmaskin Bezos kör fram med när han erövrar nya marknader i världen. Vilket behövs, då de internationella e-handelssatsningarna hittills har gått med förlust. Men Bezos har aldrig prioriterat snabba vinster, han har alltid plöjt ned intäkterna i nya investeringar för att skörda desto mera frukt sen. Han är en imperiebyggare vars ambitioner sträcker sig ut i rymden.
På jorden nöjer han sig med att ha koll på våra liv. Amazon är nämligen inte bara en stor butik på nätet. Amazon är ett techbolag, med spjutspets inom artificiell intelligens, med ambitioner att lära sig så mycket om oss att de blir vår livspartner – från vaggan till graven.
Låser in kunderna
Med ”smarta högtalaren” Alexa i våra hem kan Amazon nu även följa oss offline. När vi pratar med den, avslöjar vi vilken mat vi lagar, vilka nyheter som intresserar oss, vilket hälsotillstånd vi är i, och allt möjligt som innebär ovärderlig kunddata för ett företag som inte ser någon gräns för vad de kan sälja oss i framtiden. Kanske hälsovård härnäst?
På kort sikt innebär inte Amazon.se någon jordbävning för svensk handel. Men för varje år kommer man äta en allt större del av kakan, och bolaget har som sagt råd att gå back och ”köpa sig” kunder genom prispress. Och när svenska Amazon är redo att även introducera Prime, med extra snabba leveranser och gratis frakt för den som betalar en årsavgift, då kan de börja låsa in kunderna i sin egen värld och skaka av sig konkurrenter.
Bör undvika badwill
Kommer Amazon skaka om svensk arbetsmarknad? Rapporter från USA och Storbritannien vittnar om tuffa arbetsvillkor i lagerhallarna med utslagning av de som inte pallar med. Vi får väl se vad den svenska ledningen väljer för fajter. Men om de följer Bezos mantra ”kunden i fokus”, och svenska kunder bryr sig om vad som händer bakom kulisserna i varulagret i Eskilstuna, så borde de akta sig för att dra på sig den sortens badwill när de vill vinna ny mark.
För Bezos är ju det långsiktiga värdet av fler kunder, och därmed mer kunddata, viktigare än snabba vinster och besparingar.
Mer om Amazons expansion till Sverige i Ekonomibyrån, tisdag 8/9 21.45 i SVT2 och SVT Play