Bolåneinstitutet Nordea befäster sin bottenplacering med SKI-betyget 58,2, vilket är under gränsen för godkänt. Störst kundnöjdhet levererar Länsförsäkringar med 73,2.
Övriga storbanker Swedbank, SEB och Handelsbanken är också passerade av de nischade och mindre aktörerna.
– Det är inte bara utslag av varumärkesproblem, utan det är storbankernas syn på sin kund som måste bli sund igen. Kunden måste stå högt på agendan, säger SKI:s vd Johan Parmler till SvD.
Fakta: Lånekundernas bankbetyg
Bolånebank Kundnöjdhet 2017 Kundnöjdhet 2016
Länsförsäkringar 73,2 72,0
SBAB 72,3 75,2
Skandia 72,1 74,2
Handelsbanken 70,4 68,7
SEB 68,0 62,6
Swedbank 61,0 62,6
Nordea 58,2 60,2
Övriga 75,2 71,3
Branschen 66,7 65,7
Så sätts betygen:
SKI mäter kundnöjdhet med hjälp av ett index mellan 0 och 100. Ju högre betyg, desto bättre omdöme har banken fått av sina kunder. Företag som får betyg under 60 har generellt sett stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar.
Källa: Svenskt Kvalitetsindex/Svenska Dagbladet