• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bolånekunderna gör inte vågen för Nordea, visar en nöjdhetsenkät. Arkivbild. Foto: TT

Bolånekunder inte så nöjda med storbanker

Uppdaterad
Publicerad

När bolånekunderna får säga sitt hamnar storbankerna i botten medan de mindre nischbankerna ger mest kundnöjdhet, enligt Svenska Dagbladet som refererar en undersökning gjord av Svenskt kvalitetsindex (SKI) byggd på 931 intervjuer.

Bolåneinstitutet Nordea befäster sin bottenplacering med SKI-betyget 58,2, vilket är under gränsen för godkänt. Störst kundnöjdhet levererar Länsförsäkringar med 73,2.

Övriga storbanker Swedbank, SEB och Handelsbanken är också passerade av de nischade och mindre aktörerna.

– Det är inte bara utslag av varumärkesproblem, utan det är storbankernas syn på sin kund som måste bli sund igen. Kunden måste stå högt på agendan, säger SKI:s vd Johan Parmler till SvD.

Fakta: Lånekundernas bankbetyg

Bolånebank Kundnöjdhet 2017 Kundnöjdhet 2016

Länsförsäkringar 73,2 72,0

SBAB 72,3 75,2

Skandia 72,1 74,2

Handelsbanken 70,4 68,7

SEB 68,0 62,6

Swedbank 61,0 62,6

Nordea 58,2 60,2

Övriga 75,2 71,3

Branschen 66,7 65,7

Så sätts betygen:

SKI mäter kundnöjdhet med hjälp av ett index mellan 0 och 100. Ju högre betyg, desto bättre omdöme har banken fått av sina kunder. Företag som får betyg under 60 har generellt sett stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar.

Källa: Svenskt Kvalitetsindex/Svenska Dagbladet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.