• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Musiklista på en Iphone. Foto: Scanpix

Spotify höjer försäljningen av musik

Uppdaterad
Publicerad

Intäkterna från streamingtjänster steg med 79 procent första halvåret i år och står för mer än hälften av den totala försäljningen.

Nu växer skivbolagens intäkter rejält för första gången på länge – tack vare Spotify och liknande digitala musiktjänster.

Än är det långt kvar till taket för de digitala intäkterna, tror branschen.

-Jag tror att det är alldeles för tidigt att tala om en mättad marknad, säger Ludvig Werner, vd för skivbolagens branschorganisation Ifpi.

Han blev själv överraskad när han fick se den halvårsstatistik som visar att musikförsäljningen i Sverige ökade med hela 30 procent jämfört med motsvarande period 2011.

Förklaringen till lyftet är att intäkterna från så kallade streamingtjänster – i huvudsak handlar det om Spotify, även om konkurrenter som Wimp också är verksamma i Sverige – har fortsatt att växa mycket kraftigt. Samtidigt har nedgången i cd-försäljningen, åtminstone tillfälligt, planat ut.

-Det är naturligtvis jättepositivt. I vår bransch har vi under de senaste tio åren inte varit bortskämda med ökningar i försäljningen av musik, säger Werner.

”Fantastisk tillväxt”

Totalt uppgick musikförsäljningen till 446 miljoner kronor. Streamingtjänster stod för 253 miljoner kronor, en ökning med 79 procent.

-Det är en fantastisk tillväxt, när det nu dessutom handlar om riktiga pengar, säger Werner.

Han syftar på att tillväxten i procent har varit extremt hög även tidigare. Men numera står de digitala intäkterna också för merparten av försäljningen i reda pengar. Inräknat nedladdningar, som är en mindre del, är den digitala delen av kakan nu 64 procent.

Vill slå 2009

Ludvig Werner är noga med att påpeka att musikförsäljningen fortfarande är låg i ett historiskt perspektiv – till exempel var intäkterna under första halvåret 40 procent lägre än under motsvarande period 2000.

Och även om han alltså tror att de digitala intäkterna kan fortsätta att växa länge till så räknar han med att helårets försäljningsökning blir ”ganska tydligt lägre” än första halvårets 30 procent. Det beror på att jämförelsesiffrorna blir tuffare framöver, eftersom förra höstens försäljning var stark.

-Men jag tror absolut på en stark tillväxt, 2012 kan bli det starkaste enskilda året på ganska länge. Jag tror branschens förhoppning är att man ska slå 2009 i tillväxt.

Det året ökade musikförsäljningen, efter nedgångar åtta år i rad, med drygt tio procent.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.