Försäljningen sjönk till 52,7 miljarder kronor under fjärde kvartalet, mot 65,2 miljarder kronor ett år tidigare.
”Det fjärde kvartalets resultat låg i linje med våra övergripande förväntningar, med gradvis förbättrat resultat inom Networks och fortsatt betydande förluster inom Digital Services. Resultatet ligger dock långt under vår långsiktiga ambition”, skriver Ericssons vd Börje Ekholm i ett pressmeddelande.
I rapporten redovisar telekomjätten en rörelseförlust på 19,8 miljarder kronor för fjärde kvartalet. Under helåret 2017 var förlusten 38 miljarder kronor för bolaget.
Efter att resultatet blev känt på onsdagsmorgonen rasade aktien på Stockholmsbörsen och gick ned med drygt 8 procent.
Ingen sänkt utdelning
Utdelningen kommer dock inte att sänkas och föreslås bli en krona per aktie, precis som förra året. Ekholm skriver i pressmeddelandet att han hoppas på att att öka utdelningen framöver när det ekonomiska resultatet förbättras.
– Det har varit tufft ända sedan 2015 och sedan dess har marknaden minskat med ungefär 20 procent. Men vi ser nu ett mycket större intresse från operatörerna för 5G, framför allt i Nordamerika men också i Kina, Japan och Sydkorea. Det driver också att operatörerna måste se över sina 4G-nät. Det märks bland annat i Nordamerika där vår försäljning ökar under fjärde kvartalet i lokal valuta, säger Ekholm till TT.
Vd:n tror dock på en vändning under 2018.
– Både andra och tredje kvartalet har vi ökat marknadsandelarna, men det är alltid lite farligt att titta kvartal för kvartal, man behöver se en längre trend. Men vår uppfattning är att vi vinner ganska många kundupphandlingar i dag. Vår teknologi står sig väldigt bra mot kunderna, säger han.
”Vi tar en aktiv roll”
Ericsson meddelade också att en rad förändringar i koncernstrukturen. Telekomtillverkaren bildar ett fristående bolag med riskkapitalbolaget One Equity Partners och kommer att äga 49 procent av boalget.
Dit flyttas anställda, konsulter och vissa tillgångar som i dag finns inom affärsområdet Media Solutions.
”Detta gör att vi kan vara en del av marknadsutvecklingen, samtidigt som vi tar en aktiv roll i den förväntade konsolideringen inom branschen”, säger Ekholm i pressmeddelandet.
Telekomtillverkaren har valt att behålla Red Bee Media, som tidigare kallats Broadcast and Media Services inom koncernen. Detta trots att Red Bee Media gjorde en förslut på 300 miljoner kronor under 2017.