Vinsten före skatt blev 4.873 miljoner kronor för det fjärde kvartalet under 2017. Under samma period förra året gjorde H&M en vinst före skatt på 7.409 miljoner kronor, står det i rapporten.
Omsättningen uppgick till 58.481 miljoner kronor, jämfört med 61.098 miljoner kronor ett år tidigare.
”Även om vår försäljningstillväxt var en besvikelse, måste den ses i ett större sammanhang och hela den omvandling som branschen går igenom. Trots den svaga försäljningsutvecklingen finns det flera saker som är positiva. Vi ser dock att det finns en del vi behöver förbättra”, skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i rapporten.
När det gäller aktieägarna kommer utdelningen att lämnas oförändrad på 9:75 per aktie, samma som i fjol. Bolaget meddelade att man kommer att utreda möjligheten att erbjuda alla aktieägare en chans att återinvestera den erhållna utdelningen i nyemitterade H&M-aktier.
Stänger och nyöppnar
Enligt klädjätten medförde den svaga försäljningsutvecklingen i H&M-varumärkets fysiska butiker ökade prisnedsättningar och hanteringskostnader, vilket påverkade resultatet i fjärde kvartalet.
I rapporten meddelas att bolaget planerar att stänga 170 butiker, men samtidigt öppna 390 nya. De flesta av dessa kommer vara H&M-butiker. Ett nytt varumärke ska också lanseras under namnet Afound.
”Afound kommer att bli en marknadsplats för attraktiva erbjudanden med ett noga utvalt, brett och varierat sortiment med rabatterade varor från välkända och omtyckta mode- och livsstilsvarumärken för dam och herr, såväl externa varumärken som koncernens egna”, skriver Persson.