SAS vd Rickard Gustafson tror att nedgången blir långvarig. Foto: Vidar Ruud/TT

Fortsatt ras för SAS – ny miljardförlust

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget SAS fortsätter att blöda ekonomiskt i pandemins spår. Under perioden maj-juli rasade intäkterna med 81 procent. Bolaget spår att efterfrågan på flygresor inte kommer att återgå till normala nivåer förrän tidigast efter 2022.

Under kvartalet, som normalt är bolagets mest lönsammma och präglat av semesterresor, minskade SAS intäkter till 2,5 miljarder kronor. Ett ras från 13,4 miljarder motsvarande period förra året. Resultatet före skatt blev en förlust på 2,1 miljarder, jämfört med vinsten på 1,4 miljarder förra året.

Rapporten visar att antalet passagerare minskade med hela 86 procent. SAS skriver dock att inrikesresorna återhämtat sig snabbare än andra resor, och nu står för större delen av intäkterna.

Återhämtning först 2022 – i bästa fall

Vd Rickard Gustafson befarar att nedgången blir långvarig:

– Det finns en väldig osäkerhet kring pandemin. Vi har sett under sommaren hur våra grannländer öppnat upp och ett par veckor senare stänger ned igen. Det här skapar en stor osäkerhet och gör det svårt att planera för såväl flygbolagen som den enskilde resenären.

SAS gör stora ansträngningar för att minska kostnaderna, inte minst de man har för personal. 4 000 av totalt ca 5 000 planerade uppsägningar har genomförts, och lokala anställningsavtal håller på att omförhandlas.

– Det behöver inte nödvändigtvis betyda sänkta löner, utan om hur vi kan bli mer effektiva och produktiva. Vi pratar med samtliga medarbetargrupper om hur vi kan generera långsiktig lönsamhet, säger Richard Gustafsson.

Kommer du sänka din lön?

– Det hänvisar jag till min styrelse. Jag har vid flera tillfällen tidigare frivilligt gått ner i lön. Och så länge vi inte återbetalat stödet från staten kommer ingen i ledningen få någon lönerevision, det är EU:s regler.

Andra sparåtgärder är att bolaget tillsvidare ställt in alla flyg till Asien och kraftigt dragit ned på trafiken till USA. Dessutom har leveransen av tio nya flygplan som skulle använts för långflygningar skjutits upp.

Mer pengar behövs

Men detta är långt ifrån tillräckligt för att väga upp intäktsraset när passagerarna inte längre köper några flygresor. Enligt vd behöver bolaget mer pengar från ägarna för att bolaget ska överleva. En plan för detta har tagits fram och ska godkännas vid extrastämman den 22 september. Den innehåller bland annat stöd från två av bolagets storägare: svenska och danska staten.

Svenska skattebetalare får en nota på fem miljarder, vad får de för pengarna?

– SAS är en del av det skandinaviska samhället och vi behöver flyg för att knyta oss samman  med övriga världen. Utan det skulle vi inte kunna ha den välfärd som vi åtnjuter i dag.

Kvartalsrapporten var dock inte riktigt lika nattsvart som väntat, och SAS aktie steg rejält när börsen öppnade. Men sedan årsskiftet har värdet på flygbolaget rasat med nästan 60 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.