– Skåpbilar är oftare inblandade i olyckor än personbilar och vi har sett att de inte alls håller samma standard säkerhetsmässigt, säger Rikard Fredriksson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.
För att få grepp om bristerna har Trafikverket och NCAP för första gången testat 19 olika skåpbilar som tillsammans svarar för nästan 98 procent av försäljningen i Europa. Inte en enda modell uppnår toppbetyg. Fem av dem har så låg säkerhet att de får omdömet ”rekommenderas ej”.
Oskyddade trafikanter
I Sverige rullar drygt 430 000 skåpbilar, betydligt fler än för bara några år sedan. Skåpbilar är höga, saknar bak- och sidorutor och skymmer därmed sikten för cyklister, gångtrafikanter och bakomliggande bilar. Dessutom har chaufförerna inte sällan bråttom.
– Hypotesen är att yrkesförare ofta upplever stress och därför riskerar att inte upptäcka exempelvis en fotgängare som springer ut i gatan i tät stadstrafik och mörker, säger Rikard Fredriksson.
Konsekvenserna kan bli ödesdigra. År 2015-19 omkom 78 personer i Sverige i olyckor med skåpbilar, och i nästan hälften av fallen var det en oskyddad trafikant som miste livet.
Tragedier som i flera fall hade kunnat undvikas om skåpbilen varit utrustad med förarstöd som autobroms och avståndsvarnare för fotgängare, tror Trafikverket. Hjälpmedel som är vanliga i nyare personbilar men som för skåpbilar inte ens går att köpa som tillval.
I flera av de testade modellerna ingår inte ens basala säkerhetsdetaljer som krockkuddar och bältespåminnare på passagerarplats i standardutrustningen.
Saknas tryck på tillverkarna
Att skåpbilar dessutom har sämre vägegenskaper förklarar varför de oftare är inblandade i mötesolyckor, där föraren förlorat kontrollen över bilen och krockat. De är också tunga, vilket ökar risken att personer i den mötande bilen skadas eller till och med dödas.
Varför är just skåpbilar så eftersatta säkerhetsmässigt?
– Det har inte funnits något tryck på tillverkarna att öka säkerheten. En personbil har inte gått att sälja utan toppbetyg i Euro NCAP, medan skåpbilar inte ens blivit testade. Dessutom är det i första hand priset som styrt vilka bilar transportföretagen köpt in. Säkerhet har kommit långt ned på listan, men det hoppas vi att det här testet kan ändra på.
Euro NCAP:s säkerhetsbetyg för skåpbilar
Förarstödssystemen, (som syftar till att lindra eller undvika krock), har betygsatts i fem nivåer. I testerna ingick test av auto-broms, filhållningssystem, hastighetsassistans, förar-monitorering och bältespåminnare.
För varje bilmodell har man valt ut den bäst utrustade bilen som gått att hitta i det land där den testas. Det är väldigt få bilar som erbjuder systemen som standard, och det varierar mellan olika länder.
- Platina: 0 bilar fick högsta betyg
- Guld: 3 bilar fick näst högsta betyg
- Silver: 5 bilar fick silver
- Brons: 6 bilar fick brons
- Ej rekommenderad: 5 bilar fick lägsta betyg
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är ett trafiksäkerhetssamarbete mellan några Europeiska länder, däribland Sverige, biltillverkare samt frivilliga organisationer. Målet är att säkerhetsklassa nya personbilar och göra det enklare att jämföra fordon säkerhetsmässigt. Klassningen baseras på praktiska krocktest med olika former av simulerade olyckor.
Resultatlista säkerhetstest av skåpbilar
Märke och modellProcentsatsMedaljVolkswagen Transporter
65%
GoldFord Transit
63%
GoldMercedes-Benz Vito
61%
GoldFord Transit Custom
58%
SilverMercedes-Benz Sprinter
52%
SilverPeugeot Expert
44%
SilverVolkswagen Crafter
44%
SilverOpel/Vauxhall Vivaro
42%
SilverCitroën Jumpy (Dispatch)
37%
BronzeToyota PROACE
35%
BronzePeugeot Boxer
33%
BronzeCitroën Jumper (Relay)
32%
BronzeIveco Daily
30%
BronzeFIAT Ducato
28%
BronzeRenault Master
16%
Not recommendedNissan NV400
12%
Not recommendedRenault Trafic
11%
Not recommendedOpel/Vauxhall Movano
8%
Not recommendedFIAT Talento
5%
Not recommended