– Det finns många möjligheter att utveckla den här idén, även i andra geografiska områden, säger Joachim Berner, tidigare chefredaktör för DN och Expressen och som nu tar över som styrelseordförande för Mitt i-tidningarna.
Han vill dock inte utveckla vilka områden som kan vara aktuella.
– Det är en diskussion vi måste fördjupa, vi ser att det finns en stor efterfrågan och det finns andra städer där det här skulle kunna fungera.
Ingen tidningsvana
Riskkapitalbolaget Segulah, som köper Mitt i-tidningarna från koncernen Liberala Tidningar i Mellansverige, har inga andra tidningar i sin portfölj. Att riskkapitalbolag ger sig in i mediebranschen är relativt ovanligt, men medieforskaren Oscar Westlund vid Göteborgs universitet säger till SvD Näringsliv att tidningskrisen, när ägare tampas med lönsamhet, är orsaken att det sker nu.
– Men min bedömning är att aktörer från andra branscher än medier, många utan erfarenhet av journalistik över huvud taget, kommer att ge sig in i branschen i framtiden, säger han till tidningen.
Bra resultat
Mitt i-tidningarna har drivits med god avkastning senare år och hade 2013 en omsättning på 300 miljoner och ett rörelseresultat på ungefär 70 miljoner.
I nuläget vill de nya ägarna inte säga mycket om framtiden, men man planerar inga förändringar i publicistisk inriktning eller på personalsidan då man tar över tidningarna, enligt Marcus Jansson, partner hos Segulah.
– Vi äger bolag i en mängd olika branscher och bemannar med erfarna personer från den aktuella branschen.
Fakta: 31 tidningar
- Mitt i-tidningarna är en grupp av 31 lokaltidningar som ges ut i och runt Stockholm och når 900.000 läsare per vecka.
- Tidningarna har fram tills nu ägts av Stampen, MittMedia och Eskilstuna-Kuriren genom koncernen Liberala Tidningar i Mellansverige.
- I samband med försäljningen av Mitt i kommer också koncernen Liberala Tidningar att splittras genom att Stampen tar över allt koncernens tryckeriverksamhet i bolaget V-TAB och de andra två ägarna tar över all koncernens tidningsutgivning. (TT)