Nej, någon direkt störtflod av inrikespaket blev det inte i fjol när enskilda svenska företag gav sig på att introducera ”Single's Day” som den senaste nya köpfrossan. I alla fall inte så vitt Postnord kunnat se i sina flöden, runt den 11 november. Men i år har man däremot förberett sig för att möta upp någon form av ökning, enligt Postnords presstalesperson Henrik Ishihara.
– Vi ser ju tendenser till att vi får lite större flöden i år och vi märker att det är fler handlare som uppmärksammar det, säger han.
Det finns också ett antal svenska handlare som avser uppmärksamma den ursprungligen kinesiska singeldagen, bland annat flera stora elektronikkedjor. Flera teknikvarukedjor hade singeldagen som kampanjdag i fjol för första gången och kommer att göra det även i år.
– Att döma av konsumenternas reaktioner förra året så var det en uppskattad dag, säger Jenny Pebersén, kommunikationsansvarig på teknikvarukedjan Media Markt.
Kritiket: ”Behöver inte fler dagar”
Handlarna är positiva, men inte alla är roade.
Medveten konsumtion är en förening som lobbar för att folk ska ställa om sina shoppingvanor och konsumera, som man ser det, mer hållbart. Föreningen arbetar även sedan några år tillbaka med att föra fram kampanjen En köpfri dag, och generalsekreterare Alexandra Davidsson ställer sig mycket kritisk till singeldagens intåg bland de kommersiella kampanjdagarna.
– Vår överkonsumtion är ett problem och vi behöver inte fler dagar som uppmanar till det, säger hon.
Davidsson säger att den som vill delta i singeldagen för all del kan göra det, men framhåller att man kanske inte behöver köpa nyproducerade varor.
– Ställ dig själv fråga inför ett köp: behöver du verkligen det här? Bara att man ser en medvetenhet. Om svaret är ja så, visst, men kan man införskaffa det på ett schysstare sätt?
Viktigt för pressade handlare
Alexandra Davidsson och andra kritiker kan än så länge lugna sig med att singeldagen åtminstone än så länge inte fått något större genomslag i Sverige.
När branschorganisationen Svensk handel nyligen frågade sina medlemmar var det bara en procent som svarade att singeldagen var viktig för deras verksamhet. Jämförelsevis svarade elva procent att Fars dag, som även den inträffar den 11 november i år, var viktig. Men kampanjdagar är viktiga och har fått större betydelse i takt med att konkurrensen skärpts både i Sverige och från utländsk e-handel.
– Det är ingen genväg till ökad lönsamhet men det kan vara en nödvändighet i den ökande konkurrensen, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.
Hur många kampanjdagar tål Sverige?
Frågan är om kunderna till slut kan tröttna på ett växande antal kampanjdagar. Att man blir mätt helt enkelt. På frågan om det inte kan bli för många kampanjdagar så svarar Johan Davidsson att det är upp till kunderna och deras köpvilja.
– Det där kommer konsumenterna att avgöra förstås – om det blir för många kampanjer på samma ställe eller i samma bransch, säger han.