Här är köpfesten som krossar Black Friday

Uppdaterad
Publicerad

Glöm svarta fredagar, cybermåndagar och mellandagsmani. I fråga om den globala e-handeln är det en kampanjdag som sopar banan med de andra – trots att den är i princip okänd i Sverige.

Här är Singles Day, den senaste genomkommersiella köpfesten i kalendern, denna gång från Asiens massiva marknader.

Redan vid lunchtid hade den kinesiska e-handelsjätten Alibaba slagit rekord. Det var den 11 november i fjol och med halva ”Singles Day”-rean kvar uppgick dagens försäljning till cirka 161 miljarder svenska kronor. Alltså mer än hela det föregående årets rea.

När dygnet var slut och det digitala dammet lagt sig var försäljningssiffran hisnande 228 miljarder svenska kronor. Om någon tvivlat på singeldagens dominans bland nätets köpfester så hade de tvivlen skingrats med besked.

– Det här är en stor händelse för Kina, för den kinesiska ekonomin, konstaterade Alibaba-grundaren Joseph Tsai i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.

– På singeldagen är shopping en sport, det är underhållning.

Enorm marknad i Kina

E-handeln i Kina är överhuvud taget mycket stor och den växer snabbt. Bland annat beror det förstås på landets enorma befolkning med uppemot 800 miljoner nätanvändare men också på att landet är så stort och att vanliga offline-butiker är relativt outvecklade, enligt experter.

Men den 11 november har fått en helt egen ställning. Den har spritts från Kina till andra länder och det är i dag den största dagen för näthandel globalt, trots att den i exempelvis Sverige är relativt okänd.

Handlar nästan allt online

Ann Chen, som jobbar på en pr-byrå, shoppar nästan allt på nätet. Hon förklarar det med att hon inte har tid att handla, att man har fler alternativ och att allt finns samlat på ett ställa. Hon tror att singeldagen är bra för många kineser.

– I vanliga fall är kanske många varor som man köper i vanliga fall dyra, men köper man dem på den dagen så blir det mycket billigare, säger hon till SVT:s Asienkorrespondent Ulrika Bergsten.

Expert: Tre förklaringar

Att just den 11 november blivit en sådan stor shoppingdag i Kina har flera förklaringar, enligt Liu Xingliang, expert på nätekonomi. För det första så uppskattar många kineser den lite festliga stämning som inträffar när man inrättar en enskild dag kopplad till något bestämt.

För det andra så är kinesiska konsumenter enligt honom väldigt priskänsliga och benägna till oplanerade inköp med kraftiga rabatter.

Men slutligen så handlar den enorma försäljningsökningen också om att folk samlar sina inköp, när de vet att det blir billigare den dagen. Det blir som två månaders inköp på en enda dag.

– Alla de här konsumtionsbehoven kombineras i en andra dag och exploderar, säger Liu Xingliang till SVT i Kina.

Väntar med inköp

Som exempel nämner han sitt eget hushåll. Om han och hans fru behöver en tvättmaskin och den 11 november är nära i kalendern så väntar de tills dess med att beställa.

– Det ser ut som en enskild punkt men bakom det så är det väldigt stort, eftersom vi koncentrerar allt till denna enskilda dag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.