- De produkter som säljs under rean ska ingå i ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att köpa in ett tillfälligt parti mobiltelefoner för att sedan rea ut dem.
- Rean ska pågå under en begränsad tid. Exakt hur lång tid finns inte reglerat i marknadsföringslagen, men ett förtydligande från marknadsdomstolen ger vägledning: En rea får pågå i några få veckor – och högst två månader per år.
- Det som säljs på rea ska säljas till ett ”väsentligt lägre pris” än butikens ordinarie pris på varan eller tjänsten. Man kan heller inte jämföra ett kampanjpris med ett påhittat ordinarie pris, som aldrig har tillämpats.
- Företag får inte göra reklam för en reaprodukt om det inte finns tillräckligt många produkter för att motsvara den förväntade efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Om varan tar slut kan butiken erbjuda en likvärdig, eller bättre, vara.
- Det är förbjudet att göra reklam för produkter som inte finns på riktigt, i syfte att sälja en dyrare produkt.
- Butiker får neka dig bytesrätt eller öppet köp på reavaror, men du har alltid rätt att reklamera en vara om du upptäcker att det är något fel på den.
Källa: Konsumentverket