• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Möblerna på bilden har inget med företaget i fråga att göra. Foto: Stina Stjernkvist / TT

Trademax får böta fyra miljoner för påhittade lockpriser

Uppdaterad
Publicerad

Möbelföretaget Trademax har använt både påhittade priser och utförsäljningar av möbler på nätet för att locka kunder. Nu döms företaget att betala fyra miljoner kronor i marknadsstörningsavgift av Patent- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde företaget TM Helsingborg AB, Trademax, förra året sedan myndigheten uppmärksammat företagets marknadsföring. KO ansåg bland annat att möblerna på nätet såldes med påhittade rekommenderade priser för att företagets erbjudanden skulle se extra förmånliga ut. 

Även SVT:s konsumentredaktion Plus har tidigare granskat företaget och i den granskningen kunde inte de rekommenderade priserna hittas någon annanstans på internet.

Förbjuds använda ”rekommenderade priser”

Idag kom domstolens beslut som förbjuder Trademax att använda sig av ett ”rekommenderat pris” som inte används av branschen eller andra återförsäljare.

– Vi tycker det här är en bra dom som gör klart för e- handelsbranchen att det inte är okej med den här sortens marknadsföring, säger Kristoffer Johannesson, processråd vid Konsumentombudsmannen till Plusredaktionen.

”Lagerrensning” inte heller okej

Trademax förbjuds även att använda sig av uttryck som ”lagerrensning” eller ”allt ska bort” om det inte är en försäljning som faktiskt omfattar hela, eller en klart avgränsad del av varulagret. Dessutom stoppas företaget från att låtsas ha en rea som är tidsbegränsad, tex genom att ha en klocka som räknar ner till dess erbjudandet upphör.

Trademax kommer dock att överklaga domen.

– Vi anser att vår marknadsföring och priskommunikation är korrekt och att vi uppfyller lagens krav och önskar därför att frågan prövas av Patent- och marknadsöverdomstolen, skriver Mikael Olander, VD för Bygghemma Group, i ett pressmeddelande. 

Här kan du läsa hela domen.

Tipsa Plus!

Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.