Det finns i dag över en miljon bostadsrätter. Men att köpa en bostadsrätt är en mycket komplicerad affär där det är lätt att trampa fel.
– Problemet är stort eftersom priserna på bostadsrätter har blivit väldigt höga. Och kostnaden för boendet utgör normalt sett den största utgiften för många hushåll, säger Arturo Arques.
Så det är en väldigt viktig fråga. Han arbetar som Swedbank och Sparbankernas privatekonom och där har man upprättat en checklista över vad man ska tänka på när man köper en bostadsrätt. Det handlar framför allt om att se efter att bostadsrättsföreningen håller ordning på ekonomin där man som spekulant måste kunna läsa bostadsrättsföreningens årsredovisning samt den ekonomiska plan som är upprättad för nya föreningar.
Köpare har inte koll
Det är inte lätt, och det största problemet är att många köpare inte har koll på föreningens skuldsättning.
– Många förstår inte att när man köper en bostadsrätt är insatsen bara en del av priset. För speciellt i nyproduktion har föreningarna stora lån som belastar varje bostadsrätt, säger Arturo Arques.
Går räntan upp påverkas inte bara det privata bolånet utan även årsavgiften till föreningen. Och det är det många som inte tagit hänsyn till när de gjort sina kalkyler.
Vill tvinga branschen att informera bättre
Det finns i dag ingen statistik som säger hur stor andel av priset som tas ut direkt av kunden och hur stor andel som ligger i bostadsrättsföreningen. Men i takt med att produktionskostnaden har ökat kraftigt de senaste åren har många bostadsutvecklare lagt allt mer av skulden på själva föreningen.
– Om man som konsument inte är medveten om föreningens skuldsättning och förstår kopplingen då är risken stor att man lägger ett högre bud än vad man annars skulle ha gjort och då blir det ett problem, säger Arturo Arques.
Därför anser han att det borde vara krav att den informationen ska finnas med när en bostadsrätt säljs.
– Ett sätt att stärka konsumentskyddet är att tvinga fastighetsmäklare och byggföretag att informera bättre och att de måste förvissa sig om att kunden förstår vad den köper.