Globalt väntas en halv miljard människor lyssna på poddar regelbundet om två år, enligt analysbolaget Insider Intelligence och om sex år väntas branschen omsätta 95 miljarder dollar.
I Sverige är annonsmarknaden för poddar den snabbast växande, och väntas i år växa med 40 procent till 400 miljoner kronor, enligt en ny prognos från Institutet för reklam- och mediestatistik IRM.
Det finns idag mer än 10.000 poddar på svenska – och lyssningen ökar i alla åldrar, även om lyssningen är störst bland unga. Störst är intresset för konversationspoddar och dokumentärer. Under kriget har också intresset för nyhetspoddar exploderat.
– Det finns några poddar verkligen fått en skjuts av kriget i Ukraina, Aftonbladet Daily till exempel som rapporterade direkt från Kiev. De blev på några veckor en av Sveriges fem största, säger medieanalytikern Olle Lidbom i Ekonomibyrån.
”Innehållsansvaret ligger hos kreatören”
I takt med det ökade intresset, ökar också uppmärksamheten för poddarnas innehåll och tidigare i vår fick Spotify kritik för att inte ta tillräckligt stort ansvar när deras originalpod The Joe Rogan Experience spred desinformation angående coronavaccinet. Ett svenskt exempel som fick liknande kritik var Alexander Pärleros intervju i Framgångspodden på samma tema.
Johan Seidefors säger att plattformsreglerna har förtydligats.
– Innehållsansvaret ligger hos kreatören. Förra året tog vi bort 20 000 episoder som vi tyckte bröt mot riktlinjerna speciellt gällande covid så det här är ett arbete som pågår och görs hela tiden, säger han.
”Problem att det inte finns någon ansvarig utgivare”
Bauer Media, som tidigare huserade Framgångspodden, säger att deras poddare får skriva under ett avtal med regler.
– Vi försöker upprätthålla ett medieetiskt förhållningssätt även om poddar idag inte är reglerade under ett utgivarskap. Det finns ingen ansvarig utgivare och det är ett problem, säger innehållschefen Anna Rastner.
Missa inte hela avsnittet av Ekonomibyrån: Poddpengarna på SVT Play.